[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( 10-1403 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 183-169 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر عوامل یادگیری و فراموشی سازمانی بر اثر بخشی یادگیری با نقش تعدیل گر سیستم اطلاعات و فناوری سیار ( مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)
حسن فراتی* ، علی محمد حاجی پروانه
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (290 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی عوامل شناختی، رفتاری و اجتماعی یادگیری و فراموشی سازمانی با نقش تعدیلگر سیستم اطلاعات و فناوری سیار انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه پیام نور استان سمنان می باشند که با روش تصادفی ساده 132 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه­های اثربخشی یادگیری ، عوامل یادگیری و فراموشی سازمانی و سیستم اطلاعات و فناوری سیار پاسخ دادند. روایی محتوا و سازه و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تایید رسید. داده های به دست آمده با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که  عوامل شناختی، رفتاری و اجتماعی یادگیری و فراموشی سازمانی، سیستم اطلاعات و فناوری سیار بر اثربخشی یادگیری تاثیر مثبت دارند اما نقش تعدیلگر سیستم اطلاعات و فناوری سیار مورد تایید قرار نگرفت.

شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی، اثربخشی یادگیری سازمانی، سیستم اطلاعات، فناوری سیار
متن کامل [PDF 594 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1403/6/5 | پذیرش: 1403/9/28
فهرست منابع
1. Aggestam, L. Durst, S. & Persson, A. (2014). Critical success factors in capturing knowledge for retention in IT-supported repositories. Information, 558-569. [DOI:10.3390/info5040558]
2. Alalwan, A. A. Dwivedi, Y. K. Rana, N. P. & Williams, M. D. (2016). Consumer adoption of mobile banking in Jordan: Examining the role of usefulness, ease of use, perceived risk, and self-efficacy. Journal of Enterprise Information Management, 29(1): 118-139. [DOI:10.1108/JEIM-04-2015-0035]
3. Apostolou, K. (2014). The role of organizational learning in maintaining a stable context for transformation: The case of a Scottish SME. UK: University of Edinburgh.
4. Aydin, E. & Gormus, A.S. (2015). Does organizational forgetting matter? Organizational survival for life coaching companies. The Learning Organization, 22(3): 150-162. [DOI:10.1108/TLO-12-2014-0068]
5. Aydug, D. & Agaoglu, E. (2022). The mediation role of intentional organizational forgetting in the relationship between organizational learning and innovation management. Journal of Workplace Learning, DOI 10.1108/JWL-10-2021-0129. [DOI:10.1108/JWL-10-2021-0129]
6. Briz-Ponce, L. Pereira, A. Carvalho, L. Antonio Juanes-M'endez, J. & Jos'e García-Pe˜nalvo, F. (2017). Learning with mobile technologies - Students' behavior. Computers in Human Behavior, 72, 612-620. [DOI:10.1016/j.chb.2016.05.027]
7. Cook, S.D.N. & Yanow, D. (1993). Culture and organizational learning, Journal of Management [DOI:10.1177/105649269324010]
8. Easterby, S. M. & Lyles, M.A. (2011). In praise of organizational forgetting, Journal of Management Inquiry, 20(3): 311-316. [DOI:10.1177/1056492611408508]
9. Fernandez, V. & Sun, A. (2009). Organizational forgetting and its causes: an empirical research, Journal of Organizational Change Management, 22(6): 620-634. [DOI:10.1108/09534810910997032]
10. Geereddy, N. (2017). Strategic analysis of Starbucks Corporation. Malaysia: Starbucks Corporation.
11. Hassanpour, A. Jafarnia, S. Vakili, Y. and Marashi, J. (2021) Structural equation modeling of factors affecting the formation of organizational forgetting phenomenon in government organizations. Improvement and Transformation Studies Quarterly 31(103), 115-97. (In Persian)
12. Huang, R.T. (2015). Overcoming invisible obstacles in organizational learning the moderating effect of employee resistance to change. Journal of Organizational Change Management, 28(3). [DOI:10.1108/JOCM-07-2014-0130]
13. Huang, R.T. Hsiao, C.H. Tang, T.W. & Lien, T.C. (2014). Exploring the Moderating Role of Perceived Flexibility Advantages in Mobile Learning Continuance Intention (MLCI). International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(3): 40-157. [DOI:10.19173/irrodl.v15i3.1722]
14. Huang, R.T. Jabor, M. Tang, T.W. & Chang, S.C. (2022). Examine the moderating role of mobile technology anxiety in mobile learning: a modified model of goal‑directed behavior. Asia Pacific Education Review, 23:101-113. [DOI:10.1007/s12564-021-09703-y]
15. Inquiry, 2(4): 373-390.
16. Kang, H. Turi, J.A. Bashir, S. Alam, M.N. & Shah, S.A. (2021). Moderating role of information system and mobile technology with learning and forgetting factors on organizational learning effectiveness. Learning and Motivation, 76, 101757. [DOI:10.1016/j.lmot.2021.101757]
17. Keshtegar, A. and Nasti Zaei, N. (2019). The effect of ethical leadership on purposeful organizational forgetting with the mediating role of organizational learning. Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(11), 171-211. (In Persian)
18. Naderi, F. Aiti, M. Zare Bidaki, M. and Akbari Burang. M. (2012). Title: The effect of mobile phone teaching method on metacognitive self-regulation and attitude of paramedical students. Journal of Education in Medical Sciences, 13(12). (In Persian)
19. Palos, R. & Stancovici, V.V. (2016). Learning in organization. The Learning Organization, 23 (1): 2-22. [DOI:10.1108/TLO-01-2015-0001]
20. Turi, J.A. (2020). Impact of Information System and Blockchain on Organizational Learning Effectiveness. IJET, 15(11). [DOI:10.3991/ijet.v15i11.12693]
21. TURI, J.A. JAVED, Y. BASHIR, S. KHASKHELLY, F.Z. SHAIKH, S. & TOHEED, H. (2019). Impact of Organizational Learning Factors on Organizational Learning Effectiveness through Mobile Technology. QUALITY Access to Success, 20(171).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forati H, Haji Parvaneh A M. The effect of organizational learning and forgetting factors on learning effectiveness with the moderating role of information system and mobile technology (Study case: Payam Noor University). MEO 2024; 13 (4) : 7
URL: http://journalieaa.ir/article-1-754-fa.html

فراتی حسن، حاجی پروانه علی محمد. تاثیر عوامل یادگیری و فراموشی سازمانی بر اثر بخشی یادگیری با نقش تعدیل گر سیستم اطلاعات و فناوری سیار ( مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (4) :169-183

URL: http://journalieaa.ir/article-1-754-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710