[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سواد اطلاعاتی در نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی بیرجند
هادی پورشافعی ، امیرحسین اکبری*
دانشگاه آزاد واحد اسلامی بیرجند
چکیده:   (384 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد اطلاعاتی در نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی بیرجند انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده است. جامعه آماری مطالعه معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 که 1900 نفر ( 1000 نفر زن و 900 نفر مرد) بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه‌های استاندارد سواد اطلاعاتی، نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه صورت پذیرفت. روایی آنها توسط صاحب‌نظران تأیید و پایایی آنها با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ 94/0، 87/0 و 89/0 به دست آمد. داده‌های پژوهش در سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌ای و رگرسیون) با استفاده از نرم‌افزار Spss تحلیل گردید. یافته‌ها حاکی از این بود که وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان ابتدایی شهر بیرجند به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین وضعیت نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه بالاتر از حد متوسط و در وضعیت مطلوب قرار داشتند. یافته‌های مرتبط با فرضیه‌ اصلی پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه رابطه معنی داری (P<0/001) بوده است. نتایج فرضیه‌های فرعی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با نگرش به تغییر سازمانی (r=0/26) و بین سواد اطلاعاتی با رفتار نوآورانه(r=0/19) رابطه معنی داری وجود دارد. و در نهایت، نتایج نشان داد که مؤلفه‌های سازماندهی اطلاعات و مکان‌یابی اطلاعات بیشترین توان پیش‌بینی نگرش به تغییر سازمانی و رفتار نوآورانه را دارند.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، نگرش به تغییر سازمانی، رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/6/28 | پذیرش: 1404/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710