پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیران در ایجاد و توسعه احساس کارآمدی در معلمان، از طریق تدوین نشانگان و ابعاد رفتارهای کارآمدیساز مدیران انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی خبرگان آموزشی به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه شد. در بخش کمی، بر اساس نشانگان و ابعاد شناساییشده، پرسشنامه رفتارهای کارآمدیساز مدیر طراحی شد. در این بخش، 371 معلم مدارس ابتدایی کرج به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. دادههای این بخش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که رفتارهای کارآمدیساز مدیر به 57 نشانگر و 10 بعد تقسیم میشود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که الگوی اندازهگیری متغیر رفتارهای کارآمدیساز مدیر برازش خوبی با دادهها دارد. از این رو، این پژوهش با معرفی متغیر و پرسشنامه رفتارهای کارآمدیساز مدیران به پژوهشگران تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی و بحث در مورد یافتهها، بر نقش مدیران در ایجاد و توسعه احساس کارآمدی در معلمان تأکید میکند.
A Reflection on the Role of Principals in Creating and Develoaping Teacher's Sence of efficacy: Introducing Principal's Self-efficacy Building Behaviors Variable through Exploratory-Mixed Study. MEO 2016; 5 (1) :111-130 URL: http://journalieaa.ir/article-1-77-fa.html
زینآبادی حسن رضا، نمکی فاطمه. نقش مدیران در ایجاد و توسعه احساس کارآمدی در معلمان: معرفی متغیر رفتارهای کارآمدیساز مدیر به روش ترکیبی اکتشافی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1395; 5 (1) :111-130