استادیار،گروه علوم تربیتی،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه ،ایران
چکیده: (51 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل برونرفت از تعصبگرایی سازمانی از لحاظ آسیبشناختی در مدیران مدارس متوسطه انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از نظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است که با رویکرد پیمایش مقطعی انجام گردید. جهت دستیابی به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت آموزشی) و خبرگان تجربی (مدیران مدارس متوسطه ) بودند. برای نمونهگیری از روش هدفمند استفاده شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت ا21 نفر از خبرگان مشارکت کردند. در بخش کمی نیز از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه استفاده شد و اندازه نمونه با فرمول کوکران 384 نفر برآورد و نمونهگیری بخش کمی با روش خوشهای-تصادفی انجام شد. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش دادهبنیاد با نرمافزار Maxqda و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLSاستفاده گردید. یافتههای پژوهشی نشان داد شرایط علی ( تعصبهای فردی، تعصبهای اجتماعی و فرهنگ تعصبگرایی) بر پدیده محوری (تعصبگرایی سازمانی) تاثیر میگذارند. تعصبگرایی سازمانی به همراه شرایط زمینهای (حرفهای گرایی مدیران مدارس و توانمندسازی مدیران مدارس) و شرایط مداخلهگر (ساختار بورکراتیک مدارس) بر استراتژی برونرفت از تعصبگرایی اثر میگذارند. در نهایت استراتژی برونرفت از تعصبگرایی منجر به بهبود عملکرد مدیران، عملکرد مدارس و عملکرد دانشآموزان میشود.