ارزیابی تأثیر مؤلفههای عدالت سازمانی بر خودکارآمدی دبیران پیش-دانشگاهی شهر کرمانشاه
|
نادر نادری*، فرشاد مظفری |
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. |
|
چکیده: (4439 مشاهده) |
هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای عدالت سازمانی برخودکارآمدی دبیران پیشدانشگاهی ناحیه سه کرمانشاه بود. جامعۀ آماری شامل تمام دبیران مدارس پیشدانشگاهی ناحیۀ سه شهر کرمانشاه بود (200N=). تعداد 127 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن توسط پانل متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (75/.α>). بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS نسخۀ 23 استفاده شد. یافتهها نشان داد که وضعیت موجود عدالت سازمانی و خودکارآمدی در بین دبیران مدارس پیشدانشگاهی مورد مطالعه در حدّ متوسط و بالاتر بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای عدالت سازمانی (عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای) توانستند تأثیر مثبت و معنادار خودکارآمدی دبیران مدارس پیشدانشگاهی را پیشگویی نمایند. نتایج این پژوهش دستاوردهای مناسبی برای کمک به توسعه و کاربرد الگوی مدیریت بر آموزش سازمانها برای سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس پیشدانشگاهی شهر کرمانشاه در جهت تقویت خودکارآمدی در بین معلمان به همراه داشت. |
|
واژههای کلیدی: عدالت سازمانی، خودکارآمدی، مدارس پیشدانشگاهی، کرمانشاه |
|
متن کامل [PDF 337 kb]
(1293 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/2/5 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/2/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|