تبیین رابطه ارزشهای شغلی معلمان نسل شبکه و ادراک آنان در استفاده شخصی از فناوریهای سازمان: سهم متغیر رفتار شهروندی سایبری
|
الهام حیدری*، رحمت اله مرزوقی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. |
|
چکیده: (3710 مشاهده) |
هدف کلی پژوهش حاضر تبیین رابطه ارزشهای شغلی معلمان نسل شبکه و ادراک آنان از استفاده شخصی از فناوریهای سازمان و سهم متغیر رفتار شهروندی سایبری معلمان دوره اول متوسطه شهر شیراز بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 291 نفر از معلمان دوره اول متوسطه شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه مقیاس رفتار شهروندی سایبری یونسکو، ارزشهای شغلی نسل شبکه گارسوی و همکاران و استفاده شخصی از فناورهای سازمان آبرین و استاور بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، بین نمونه توزیع و دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ارزشهای شغلی نسل شبکه پیش بینی کننده مثبت و معنادار استفاده غیرکاری از فناوری سازمان است. به علاوه، رفتار شهروندی سایبری معلمان پیش بینی کننده منفی و معنادار استفاده غیرکاری از فناوری سازمان میباشد این در حالی است که این متغیر سهم واسطه گری در روابط بین ارزشهای شغلی نسل شبکه و استفاده غیرکاری از فناوری سازمان ندارد.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشهای شغلی نسل شبکه، رفتار شهروندی سایبری، استفاده غیرشغلی از فناوری سازمان |
|
متن کامل [PDF 385 kb]
(1082 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/2/5 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/2/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|