هدف پژوهش بررسی نقش رهبری بصیر مدیران مدارس در تمایل به تغییر معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی استان کردستان بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 364 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری بصیر ، یادگیری سازمانی و تمایل به تغییر استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرانباخ (بالاتر از 7/0) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری بصیر مدیران و یادگیری سازمانی معلمان اثر مستقیم مثبت بر تمایل به تغییر معلمان در سطح 05/0 دارند؛ رهبری بصیر مدیران مدارس بهواسطه یادگیری سازمانی معلمان اثر غیرمستقیم مثبت بر تمایل به تغییر معلمان در سطح 05/0 دارد؛ همچنین رهبری بصیر مدیران مدارس و یادگیری سازمانی معلمان قادر به تبیین 23/0 واریانس تمایل به تغییر معلمان هستند.
mohammadi P, Ghanbari S. The role of Visionary Leadership of school principals on Desire to change teachers through organizational learning mediation )Case study: Elementary school teachers in Kurdistan province. MEO 2023; 12 (1) :45-74 URL: http://journalieaa.ir/article-1-492-fa.html
محمدی پروانه، قنبری سیروس. نقش رهبری بصیر مدیران مدارس در تمایل به تغییر معلمان با میانجیگری یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: معلمان دوره ابتدایی استان کردستان). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (1) :45-74