[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 150-131 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره‌ی ابتدایی به‌منظور ارائه یک مدل مفهومی
زهرا تقی زاده قوام ، حمیده رشادت جو* ، رسول داودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (1435 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر به­منظور ارائه الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره­ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع داده­ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده­ بنیاد خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی مقطعی بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی کلیه خبرگان حوزه­ی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری داده­ها، 30 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه­ی پژوهش شامل همه­ی مدیران دوره­ی ابتدایی شهر تهران بودند که به روش تصادفی و براساس جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. تحلیل داده­ها در بخش کیفی از طریق کدگذاری و در بخش کمی به مدد اجرای آزمون تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­های کیفی از روش اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 154مفهوم اولیه، 36 مفهوم ثانویه و 8 مقوله عمده استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: عوامل علی شامل رهبری و خط­مشی­گذاری، ساختار مدیریتی؛ مقوله اصلی شامل آموزش اثربخش؛ راهبردها شامل طراحی آموزشی، برنامه­ریزی آموزشی؛ شرایط زمینه­ای شامل مدیریت اجرایی؛ عوامل مداخله­گر شامل الزامات اجرایی؛ و پیامدهای ارزشیابی و پایش به صورت الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردید. براین اساس، فراهم کردن شرایط لازم برای تدوین و اجرای الگوی نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره­ی ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد، که به­عنوان ابعاد آموزش اثربخش نقش مهمی در تحقق رسالت مدیران مدارس ایفا می­کنند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش اثربخش، مدیران دوره ابتدایی، آموزش و پرورش، نظریه داده بنیاد
متن کامل [PDF 1315 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1402/3/4 | انتشار: 1402/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh Ghavam Z, Reshadatjo H, Davodi R. Identifying the dimensions and components of an effective training system for elementary school managers in order to provide a conceptual model. MEO 2023; 12 (2) :131-150
URL: http://journalieaa.ir/article-1-570-fa.html

تقی زاده قوام زهرا، رشادت جو حمیده، داودی رسول. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های نظام آموزش اثربخش برای مدیران دوره‌ی ابتدایی به‌منظور ارائه یک مدل مفهومی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (2) :131-150

URL: http://journalieaa.ir/article-1-570-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4652