[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 130-97 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی
خاور قره دینگه ، ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی* ، صادق ملکی آوارسین
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (2386 مشاهده)
هدف تحقیق ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهش­های کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس، خبرگان و صاحب­نظران آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی بود که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با حداکثر تنوع، به تعداد 24 نفر به عنوان مشارکت­کننده مصاحبه­های نیمه ساختاریافته انجام گردید. جهت روایی و اعتبار داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت­کنندگان و مرور صاحب­نظران غیر مشارکت­‌کننده در تحقیق استفاده شد و یافته­ های تحقیق توسط دو گروه مشارکت­کننده در فرایند مصاحبه و غیر مشارکت­کننده، مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته­ ها بیانگر این است که تعداد 22 مقوله محوری برای پیشایندها شامل: فرهنگ سازمانی و محیط، نگرش و تفکر مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریتی و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، آموزش، مطالعه و تجربه مدیریتی؛ پسایندها شامل: بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و کیفیت و نوآوری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حل­های جامع و راهبردی و ویژگی­های تفکر سیستمی مدیران مدارس شامل: نگاه جامع و نظام مند به سیستم، رهبری کردن کل ها، اتخاذ دیدگاه چندبعدی، تاثیرگذاری غیرمستقیم، ارزشیابی اهمیت، انعطاف­پذیر و مسئولیت پذیر، توانایی ارتباط و تعامل استخراج شده است. در نهایت الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: تفکر سیستمی، مدیران مدارس، پیشایندها، پسایندها
متن کامل [PDF 410 kb]   (1430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/19 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharedingeh K, Ghasemzadeh Alishahi A, Maleki Avarsin S. Providing a Model of the Antecedents and Consequences of Systems Thinking of Primary School Principals. MEO 2021; 9 (2) :97-130
URL: http://journalieaa.ir/article-1-181-fa.html

قره دینگه خاور، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل، ملکی آوارسین صادق. ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :97-130

URL: http://journalieaa.ir/article-1-181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645