یکی از مهمترین عناصر نابرابری در آموزش وپرورش کشور، معلم وکیفیت تربیت او است. اگر پردیس های دانشگاه فرهنگیان در موقعیتهای نابرابر باشند، محصول دانشگاه که همان معلمان میباشند به شیوه نابرابر و با کیفیت نابرابر تربیت خواهند شد.پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی با هدف ارزیابی و رتبه بندی وضعیت نابرابری در پردیس های دانشگاه فرهنگیان کل کشور از نظر برخورداری از شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری انجام گرفته است. در این راستا، از مدل های تاپسیس، آنتروپی و ضریب پراکندگی برای رتبه بندی و از روش تحلیل رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان داد، از 63 پردیس مورد مطالعه، پردیسهای شهید چمران تهران و علامه امینی آذربایجان شرقی در دسته پردیس های برخوردار، شش پردیس به عنوان پردیس های نیمه برخوردار و 55 پردیس نیز به عنوان پردیس های محروم به لحاظ شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری قرار گرفته اند. ضریب پراکندگی نشان داد، بیشترین میزان نابرابری در شاخص های فرآیندی و کمترین میزان نابرابری در شاخص های بروندادی می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شاخص های دروندادی و فرآیندی در مجموع 99 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین مینمایند.
AllahVerdi F, hasani M, Ghalavandi H, Mousavi M. Assessing the inequalities ranking of campuses at the Farhangian University in terms of educational indicators using the TOPSIS Multi-Attribute Model.. MEO 2022; 11 (4) :157-180 URL: http://journalieaa.ir/article-1-271-fa.html
اله ویردی فرزانه، حسنی محمد، قلاوندی حسن، موسوی میرنجف. ارزیابی و رتبهبندی وضعیت نابرابری پردیسهای دانشگاه فرهنگیان از نظر برخورداری از شاخصهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری با استفاده از مدل چندشاخصه TOPSIS. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (4) :157-180