[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 219-199 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر درهم‌تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی
الهام ابراهیمی*
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده:   (3049 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و در‌هم‌تنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیل­گر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه­ گردآوری داده­ها توصیفی، از نوع پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه­ آماری پژوهش، معلمان دوره اول متوسطه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونه­گیری، خوشه‌ای تصادفی بود. برای جمع­آوری داده­‌های مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی، در‌هم‌تنیدگی سازمانی، قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامه­‌های جانسون و همکاران (201۰)، میشل و همکاران (۲۰۰۱)، آکگوندوز و سانلی (۲۰۱۷) و ان جی و همکاران (۲۰۱۹) استفاده شد. داده­ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد، درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تأثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهم‌تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه­ نقش تعدیل‌کنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار، نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت می‌شد. به علاوه، از میان سه مرحله کارراهه شغلی ، در مرحله استقرار و جدایی، میان درهم­تنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجه‌گیری، که به تصمیم‌گیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارائه شده است.
 
 
واژه‌های کلیدی: درهم‌تنیدگی شغلی، درهم تنیدگی سازمانی، مرحله کارراهه شغلی، قصد ترک خدمت، معلمان، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 425 kb]   (1409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/5/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of Job and Organizational Embeddedness on Turnover Intention of Education Teachers: The Moderating Role of Career Stage. MEO 2020; 9 (1) :199-219
URL: http://journalieaa.ir/article-1-146-fa.html

ابراهیمی الهام. بررسی تأثیر درهم‌تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (1) :199-219

URL: http://journalieaa.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710