بررسی تأثیر درهمتنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی
|
الهام ابراهیمی* |
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران |
|
چکیده: (3049 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درهم تنیدگی شغلی و درهمتنیدگی سازمانی با قصد ترک خدمت و در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی در این رابطه است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره اول متوسطه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بودند و روش نمونهگیری، خوشهای تصادفی بود. برای جمعآوری دادههای مربوط به سه متغیر درهم تنیدگی شغلی، درهمتنیدگی سازمانی، قصد ترک خدمت و مرحله کارراهه شغلی به ترتیب از پرسشنامههای جانسون و همکاران (201۰)، میشل و همکاران (۲۰۰۱)، آکگوندوز و سانلی (۲۰۱۷) و ان جی و همکاران (۲۰۱۹) استفاده شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد، درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تأثیر منفی و معناداری دارد اما میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت معلمان رابطه معناداری مشاهده نشد. مرحله کارراهه شغلی در این رابطه نقش تعدیلکنندگی نسبی داشت؛ بدین معنا که با گذار از مراحل کارراهه شغلی (استقرار، نگهداشت و جدایی) اثر منفی درهم تنیدگی سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان تقویت میشد. به علاوه، از میان سه مرحله کارراهه شغلی ، در مرحله استقرار و جدایی، میان درهمتنیدگی شغلی و قصد ترک خدمت رابطه منفی معناداری مشاهده شد. در انتهای مقاله پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجهگیری، که به تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش کمک شایان توجهی خواهد کرد ارائه شده است.
|
|
واژههای کلیدی: درهمتنیدگی شغلی، درهم تنیدگی سازمانی، مرحله کارراهه شغلی، قصد ترک خدمت، معلمان، آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 425 kb]
(1409 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|