شناسایی اکوسیستم کارآفرینی آموزشی، فرصت ها و تهدیدهای آن
|
زهرا سایه وند، فرنوش اعلامی*، غلامرضا شمس مورکانی |
گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2658 مشاهده) |
این پژوهش با رویکردی کیفی به دنبال شناسایی اکوسیستم، فرصت ها و تهدیدهای کارآفرینی آموزشی است. جامعه پژوهش کارآفرینان آموزشی شهر تهران است که مؤسسه و نهادی نوآورانه در حوزه آموزش تأسیس نموده اند. ابتدا اکوسیستم کارآفرینی آموزشی به شیوه تحلیل اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس فرصت ها و تهدیدها، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 کارآفرین آموزشی ایرانی شناسایی گردید. نتایج پژوهش، رقابت کم و گستردگی حوزه آموزش، توجه به آموزشوپرورش بهعنوان کلید توسعه جامعه، تمایل به خصوصی و رقابتی شدن آموزش، ارزشمندی یاددهی و یادگیری برای فرد و جامعه، نقش فناوری های نوین و نقش یادگیری در اقتصاد دانش بنیان را به عنوان فرصت های کارآفرینان آموزشی نشان داد. عدم وجود قوانین مشخص ، اولویت نبودن آموزش برای مردم و سازمان ها به دلیل ضعف اقتصادی جامعه، ضعف فرهنگ کارآفرینی در حوزه آموزش، سرمایه گذار کم در حوزه آموزش، آشنا نبودن به دانش روز و فناوری، از جمله تهدیدهای کارآفرینان آموزشی ایرانی به دست آمده است.
|
|
واژههای کلیدی: اکوسیستم فرصت، تهدید، کارآفرینی آموزشی |
|
متن کامل [PDF 362 kb]
(1259 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/3/27 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|