[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 133-109 برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه مدل شایستگی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال در هزاره سوم
منوچهر کریمی* ، سیدعلی اکبر احمدی
دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (1279 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف ارایه یک مدل شایستگی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی با هدف اشتغال در هزاره سوم انجام گرفت. تحقیق از حیث هدف کاربردی، از منظر شیوه اجرا توصیفی ـ پیمایشی است. برای شناسایی چیستی شایستگی فارغ التحصیلان دانشگاهی، از نظرات اساتید دانشگاه، خبرگان آموزشی و اجرایی استفاده شد. به کمک تحلیل محتوای استقرایی؛ شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله، 71 شاخص اصلی، در 15 بعد و سه مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 34 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. از نتایج آن پرسشنامه ای استخراج و در میان مدیران اجرایی و اساتید دانشگاهی تبریز توزیع و تعداد 108 پرسشنامه قابل تحلیل بدست آمد. تایید روایی و پایایی پرسشنامه و مدل نهایی پژوهش از طریق آزمون­های تحلیل عاملی تاییدی و معیار افزونگی مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش(میانگین هندسی میزان اشتراک و ضریب تعیین) برای مدل نهایی  694/. بدست آمد که مقدار مناسبی است. مدل نهایی شایستگی فارغ التحصیلان در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی شامل مولفه­های شایستگی های اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیک، سیاسی و فرهنگی ارائه شد. نتایج پژوهش ضمن تاکید بر توسعه آموزش های مهارتی  فردی، بیشتر شایستگی های حوزه مهارت های فکر، اندیشه و توانمندی های ذهنی را در اولویت قرار می دهد. می­توان نتیجه گرفت که نیروهای انسانی با مهارت های سنتی، در رقابت با روبات و هوش مصنوعی برای تصدی مشاغل، قادر به ادامه کار نبوده و ضروری است از طریق آموزش های مهارتی، به قابلیت های متنوع و جدیدی مجهز شوند تا از شایستگی لازم برای کار در شرایط موجود برخوردار باشند.   
 
واژه‌های کلیدی: شایستگی، کار در هزاره سوم، مهارت های ذهنی، فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال
متن کامل [PDF 1758 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1400/8/23 | پذیرش: 1401/2/20 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1.  Abulhassn, A., & Roberts, E. P. L. (2021). Exploring the impact of an NSERC CREATE program on job readiness among science and engineering graduate students and postdoctoral fellows. Education for Chemical Engineers, 36, 176-189. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.06.002 [DOI:10.1016/J.ECE.2021.06.002]
2.  Altynai, B., Bissenbayeva, Z., Dana, B., Elmira, U., & Saltanat, M. (2013). Modern Approaches in Professional Communicative Competence Formation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 89, 710-714. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.08.919]
3.  Amir Arjomandi, Z., & Jahangiri, M. (2020). Monitoring the employment status of graduates of universities, research institutes and higher education centers in the country. Ministry of Science, Research and Technology, 60-61. [In Persian].
4.  Aránega, S. (2014). Competences for employability: How can they be developed and assessed in initial training? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 366-372. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.08.015]
5.  Arasteh, H. & Fazeli Masuleh, S. T. (2012). Rankings and characteristics of world class universities. Iranian Journal of Engineering Education, 13(52), 87-101. doi: 10.22047/ijee.2012.1798 [In Persian].
6.  Asonitou, S. (2015). Employability skills in higher education and the case of greece. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 283-290. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1202]
7.  Azizi, N. (2004). Employment and higher education: the strategies for coupling higher education to the needs of labor market. Journal of Research and Planning in Higher Education, 10(1,2), 31-32. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=32984 [In Persian].
8.  Bekri, R. M., Ruhizan, M. Y., Norazah, M. N., Norman, H., Nur, Y. F. A., & Ashikin, H. T. (2015). The formation of an E-portfolio indicator for Malaysia skills certificate: A modified Delphi survey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 290-297. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.660]
9.  Cetinavci, U. R. (2012). Intercultural communicative competence in ELT. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3445-3449. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.06.082]
10.  Chenic (Cretu), A. S., Angelescu, C., & Gheorghita, A. R. (2012). Providing labor market flexicurity and quality of life through better education and professional training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4560-4566. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.296 [DOI:10.1016/J.SBSPRO.2012.06.296]
11.  Chiper, S. (2013). Teaching intercultural communication: ICT resources and best practices. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93(2010), 1641-1645. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.094]
12.  Davari, A., & Rezazadeh, A. (2018). Structural equation modeling with PLS. Iranian Student Book Agency, Tehran, Iran. [In Persian].
13.  Duisberg, C. (2001): Malaysia polytechnic system development long term master plan 2001-2010. Rep. 6, Vol. 1
14.  Ebert, L., Mollart, L., Nolan, S. J., & Jefford, E. (2020). Nurses and midwives teaching in the academic environment: An appreciative inquiry. Nurse Education Today, 84, 104263. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104263 [DOI:10.1016/J.NEDT.2019.104263]
15.  Ekaterina, G., Anastasya, B., & Ksenya, G. (2015). Sociocultural competence training in higher engineering education: The role of gaming simulation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 166(d), 339-343. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.12.533]
16.  Finn, E. & Wylie, R. (2021). Collaborative imagination: A methodological approach. Futures, 132, 102788. https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102788 [DOI:10.1016/J.FUTURES.2021.102788]
17.  Fu, N., Flood, P. C., Rousseau, D. M., & Morris, T. (2021). Resolving the individual helping and objective job performance dilemma: The moderating effect of team reflexivity. Journal of Business Research, 129, 236-243. [DOI:10.1016/j.jbusres.2021.02.058]
18.  Homan, H. A. (2013). Research Methodology in Behavioral Science (Foundations Science). Samt:Tehran, Iran (In Persian).
19.  Shinal, J.. (2014). Future economy: Many will lose jobs to computers. Special for USA TODAY, 2-3. http://www.theforeseer.com/economic-projections-2060/
20.  Kaivola, T., Salomäki, T., & Taina, J. (2012). In quest for better understanding of student learning experiences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 8-12. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.057]
21.  Khakpour, A., Ghiasvand, N., & Kalantari, H. (2020). The role of personal knowledge management on the emoloymability of engineering students. Iranian Journal of Engineering Education, 22(88), 23-42. Doi: 10.22047/IJEE.2020.217592.1720 [In Persian].
22.  Khalifa, A. S. (2021). Strategy and what it means to be strategic: redefining strategic, operational, and tactical decisions. Journal of Strategy and Management, 14(4), 381-396. [DOI:10.1108/JSMA-12-2020-0357]
23.  Toffle M.I.M., M.E. (2014). Cross-Cultural Website Analysis as a Method for Teaching Intercultural Competence in the University English Program. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3524-3535. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.797]
24.  Magsoudi, F. (2014). The role of vocational and technical eduactions in the country's economy and business development. Monthly Labor and Society. 173, 40-47. [In Persian].
25.  Malekifar, F. (2007). Future careeers: The high-potentioal jobs of tomorrow. Tadbir, 183, 27-31 (In Persion).
26.  Manyika, J., Susan, L., Michael, C., Bughin, J., Jonathan, W., Batra, P., Ko, R., & Sanghvi, S. (2017). Workforce transitions in a time of automation - executive summary. Mckinsey Globar Institute, December, 28. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured Insights/Future of Organizations/What the future of work will mean for jobs skills and wages/MGI-Jobs-Lost-Jobs-Gained-Executive-summary-December-6-2017.ashx
27.  Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis.Translated by Bryan Jenner. London: SAGE Publication.
28.  Mioara, M. S. (2012). The impact of technological and communication innovation in the knowledge-based society. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51, 263-267. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.08.156]
29.  Mohammadi, M. (2020). Students' professional and individual skills: development methods.The 14th Iran Conference on Quality Assurance. Tehran, Iran. [In Persian].
30.  Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani, H. & Moeini Shahraki, H. (2011). Provide an explanatory model of students' perception of the quality of professors' responsibilities, hidden curriculum and their achievements in university. Curriculum Research, 2(1), 153-181 [In Persian].
31.  Nazarenko, L. (2014). Development of intercultural competence in the teaching of business Russian. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 899-902. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.157]
32.  Nganga, L., Roberts, A., Kambutu, J., & James, J. (2020). Examining pre-service teachers' preparedness and perceptions about teaching controversial issues in social studies. The Journal of Social Studies Research, 44(1), 77-90. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2019.08.001 [DOI:10.1016/J.JSSR.2019.08.001]
33.  Niu, M., Wang, Z., & Zhang, Y. (2022). How information and communication technology drives (routine and non-routine) jobs: Structural path and decomposition analysis for China. Telecommunications Policy, 46(1), 102242. [DOI:10.1016/j.telpol.2021.102242]
34.  Onyiriuba, L. (2016). Bank strategic business units planning, marketing and risk management. Bank Risk Management in Developing Economies, pp. 223-245. Elsevier. [DOI:10.1016/B978-0-12-805479-6.00013-4]
35.  Ranai, M., Rezai, P., Karimyan, F., & Karimi, F. (2012). Challenges rooted in curriculum globalization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4567-4570. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.06.297]
36.  Robbins, S. P. (2009) Organizational Theory: Structur, Design and Applications. Alvani, Mehdi & Danaee Fard, Hassan. 3rd ed. Tehran: Saffar Publishing. 98-106
37.  Robbins, Stephen P., Judg, Timothy A. (2014) Organizational Behavior. Mahdi Zareh. 4th . Tehran: Nasspublishing, 275-301 and 515-525
38.  McKay, D. R. (2010). Fastest growing jobs for college graduates. https://www.thebalancecareers.com/fastest-growing-jobs-for-college-graduates-525684.
39.  Praliyev, S., Dogan, I., Abdigapbarova Ulzharkyn, M., Turgunbayeva, B., Kosanov, B., & Uaidullakyzy, E. (2013). Formation of the professional self-improvement cCompetence formation of the university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 89, s 916-920 [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.08.956]
40.  Sharafi, Md., & Abbaspour, A. (2015). Identify the employability capabilities of university graduates based on the data theory of the foundation. Quarterly Journal of Innovation and Entrepreneurship. 4(7), 33-48. http://journalie.ir/Article/391 . [In Persian].
41.  Störmer, E., (2014). The future of work jobs and skills in 2030. UK Commission for Employment and Skills, Evidence Report 84UK
42.  Takeuchi, N., Takeuchi, T., & Jung, Y. (2021). Making a successful transition to work: A fresh look at organizational support for young newcomers from an individual-driven career adjustment perspective. Journal of Vocational Behavior, 128, 103587. [DOI:10.1016/j.jvb.2021.103587]
43.  Zahidi, S. (2020). Jobs of tomorrow. Journal of Counselling & Development, 17(8), 677-678. [DOI:10.1002/j.2164-5892.1939.tb00511.x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi M, Ahmadi S. Providing Competency Model of University Graduates for employment in the third millennium. MEO 2022; 11 (2) :109-133
URL: http://journalieaa.ir/article-1-389-fa.html

کریمی منوچهر، احمدی سیدعلی اکبر. ارایه مدل شایستگی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال در هزاره سوم. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (2) :109-133

URL: http://journalieaa.ir/article-1-389-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.5 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645