[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم ایران(مطالعۀ موردی: مدارس شهر تهران)
سعیده زیبایی* ، رویا افراسیابی ، حسینعلی بهرامزاده
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بجنورد
چکیده:   (98 مشاهده)
هدف پژوهش، ارائۀ مدلی برای ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم شهر تهران است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع داده­ها ،آمیخته اکتشافی است و به صورت کیفی-کمّی انجام شده است. شرکت‌کنندگان بخش کیفی، شامل افراد خبره در حوزه مدیریت آموزشی و در بخش کمی شامل مدیران و دبیران است . برای تعیین حجم نمونه در بخش کیفی ، با توجه به اصل اشباع داده ها و با روش نمونه گیری هدفمند 10 نفر  انتخاب شدند و در بخش کمّی، بر پایۀ فرمول کوکران ، ٣٦٤ نفر به‌صورت نمونه گیری  تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسش‌نامۀ پژوهش‌گرساخته  است که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی ، از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی از نرم افزار های آماری SPSS-22 و Smart- PLSو  Liserel  و  آزمون‌های کاپای کوهن، روش مثلث سازی ، آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)،  ماتریس جذر، آزمون کولموگروف اسمیرنف ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و t تک نمونه ای  استفاده شد. نتایج پژوهش ، شناسایی ٦ بُعد و ١٦ مؤلفه و ٦٥ شاخص به شرح : ۱- بُعد مدیریت و رهبری با ۳ مؤلفه و ۱۱ شاخص. ۲- بُعد اعتقاد به خرد جمعی با ۳ مؤلفه و ۱۲ شاخص. ٣- بُعد ارتقای سطح سلامت، بهداشت، و ایمنی در مدرسه با ٤ مؤلفه و ۱۳ شاخص.٤- بُعد توانمندسازی نیروی انسانی با ۲ مؤلفه و ٦ شاخص. ٥- بُعد استقرار نظام یاددهی و یادگیری با ۲ مؤلفه و ۹ شاخص. ٦- بُعد فعالیت‌های فوق‌برنامه با ۲ مؤلفه و ١٤ شاخص می باشد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود ارتقای کیفی و اثربخشی مدارس متوسطۀ دوم کمتر از متوسط جامعه است. لذا 21 ساز و کار اجرایی و مدلی ٦ بخشی ارائه و درجۀ تناسب آن با اطمینان ۹۵ درصد مورد تأیید متخصصین قرار گرفت.
 
واژه‌های کلیدی: ارتقای کیفی، اثربخشی، مدارس متوسطه دوم.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/7/17 | پذیرش: 1402/10/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645