هدفپژوهش، ارائۀ مدلی برای ارتقای کیفی مدارس متوسطۀ دوم شهر تهران است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها ،آمیخته اکتشافی است و به صورت کیفی-کمّی انجام شده است. شرکتکنندگان بخش کیفی، شامل افراد خبره در حوزه مدیریت آموزشی و در بخش کمی شامل مدیران و دبیران است . برای تعیین حجم نمونه در بخش کیفی ، با توجه به اصل اشباع داده ها و با روش نمونه گیری هدفمند 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمّی، بر پایۀ فرمول کوکران ، ٣٦٤ نفر بهصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامۀ پژوهشگرساخته است که روایی و پایایی آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی ، از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمی از نرم افزار های آماری SPSS-22 و Smart- PLSو Liserel و آزمونهای کاپای کوهن، روش مثلث سازی ، آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، ماتریس جذر، آزمون کولموگروف اسمیرنف ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج پژوهش ، شناسایی ٦ بُعد و ١٦ مؤلفه و ٦٥ شاخص به شرح : ۱- بُعد مدیریت و رهبری با ۳ مؤلفه و ۱۱ شاخص. ۲- بُعد اعتقاد به خرد جمعی با ۳ مؤلفه و ۱۲ شاخص. ٣- بُعد ارتقای سطح سلامت، بهداشت، و ایمنی در مدرسه با ٤ مؤلفه و ۱۳ شاخص.٤- بُعد توانمندسازی نیروی انسانی با ۲ مؤلفه و ٦ شاخص. ٥- بُعد استقرار نظام یاددهی و یادگیری با ۲ مؤلفه و ۹ شاخص. ٦- بُعد فعالیتهای فوقبرنامه با ۲ مؤلفه و ١٤ شاخص می باشد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود ارتقای کیفی و اثربخشی مدارس متوسطۀ دوم کمتر از متوسط جامعه است. لذا 21 ساز و کار اجرایی و مدلی ٦ بخشی ارائه و درجۀ تناسب آن با اطمینان ۹۵ درصد مورد تأیید متخصصین قرار گرفت.