[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 97-75 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی هویت سازمانی در ارتباط با ساختار سازمانی بر عملکرد سازمانی و ظرفیت یادگیری سازمانی(مورد مطالعه: معلمان ابتدایی دولتی دخترانه ناحیه یک شهر ارومیه)
شیرین باقر زاده محاسفی* ، بهناز مهاجران
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (481 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر عملکرد سازمانی و ظرفیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی هویت سازمانی در میان معلمان ابتدایی دولتی دخترانه ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. پژوهش حاضر از نظر اهداف خود جز تحقیقات کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری است. جامعه­ی آماری تحقیق شامل کلیه معلمان  مدارس ابتدایی دولتی دخترانه  ناحیه یک شهر ارومیه (500 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق جدول مورگان 217 نفر به عنوانه نمونه انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ساختار سازمانی از پرسش‌نامه رابینز، برای سنجش عملکرد سازمانی از پرسش‌نامه تالبوت برای سنجش ظرفیت یادگیری سازمانی از پرسش‌نامه چیوا وهمکاران  و برای سنجش هویت سازمانی از پرسش‌نامه چنی استفاده شد.  روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن­ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 97/0، 91/0 و 89/0 به دست آمد. داده­ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS28 و Smart PLS4 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیمی ندارد. ساختار سازمانی بر ظرفیت یادگیری سازمانی اثر مستقیم وجود دارد. ساختار سازمانی بر هویت سازمانی اثر مستقیم وجود دارد. هویت سازمانی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم وجود دارد. هویت سازمانی بر ظرفیت یادگیری سازمانی اثر مستقیمی ندارد. ساختار سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی هویت سازمانی اثر غیر مستقیم وجود دارد. ساختار سازمانی بر ظرفیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی هویت سازمانی اثر غیر مستقیم وجود ندارد. این یافته‌ها نه‌تنها روشنگری درباره رابطه بین اجزای کلان سازمان ارائه می‌دهند بلکه به مدیران و تصمیم‌گیرندگان سازمانی کمک می‌کنند تا بهترین استراتژی‌ها و سیاست‌های مدیریتی را برای ارتقاء عملکرد و توسعه‌یادگیری در سازمان‌ها اتخاذ کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ساختار سازمانی، عملکرد سازمانی، ظرفیت یادگیری سازمانی، هویت سازمانی، معلمان ابتدایی.
متن کامل [PDF 583 kb]   (201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/8/14 | پذیرش: 1402/10/30
فهرست منابع
1. Akbari, A., & Asgari, E. (2021). Investigating the factors of knowledge management organizational structure in university medical libraries. Health Information Management Journal, 18(6), 286-290. (In Persian)
2. Ali Sultani, S., Ali, A., & Amir Khani, T. (2020). A comparative study on the impact of mergers on organizational legitimacy and organizational identity of employees. Journal of Research in Management in Iran, 24(2), 62-86.
3. Ben Saeed, Farid, and Zahedi Boushehri Nezhad, Azadeh. (2016). Analysis of the Organizational Structure of an Iranian Government Organization Towards Agility and Creating a Participatory Management Space. Proposed Systems Conference (6th National Festival). (In Persian)
4. Chang, T. W., Chen, Y. S., & Lin, C. Y. (2022). The myth of organizational change process: a study of uniting organizational identity, promoting organizational performance, and member behavior. SAGE Open, 12(1), pp.1-20. [DOI:10.1177/21582440221079891]
5. Choi, E., Kim, J., & Cho, D. (2023). Relationship between core self-evaluation and innovative work behavior: mediating effect of affective organizational commitment and moderating effect of organizational learning capacity. Frontiers in psychology, 14, 1192859. [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1192859]
6. Davarpnah, S. H., & Hoveida, R. (2019). Investigating the relationship between organizational structure and organizational learning capability (Case study: Isfahan University staff). Journal of Educational Innovations, 14(2), 7-25. (In Persian)
7. Dehghanisoltani, M., & Masbahi, M. (2018). Investigating the impact of kinship orientation on employees' work performance with the mediating role of their competencies. Organizational Behavior Studies Quarterly, 7(4), 85-109. (In Persian)
8. Eze, S. C., Bello, A. O., & Adekola, T. A. (2017). The Effects of Organizational Structure on the Performance of Organizations. European Of Business and Innovation Research , 5(6), pp.46-62. [DOI:10.37745/ejbir.vol5.no6.p46-62.2017]
9. Falahi, H., Pourshafi'i, H., & Akbari Borneh, M. (2019). Perception of organizational structure and its role in predicting organizational silence and job burnout of Birjand University staff. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 12(1), 169-194. (In Persian) [DOI:10.29252/mpes.13.1.169]
10. Falahi, H., Pourshafi'i, H., & Akbari Borneh, M. (2020). Perception of organizational structure and its role in predicting organizational silence and job burnout of Birjand University staff. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 12(1), 169-194. (In Persian) [DOI:10.29252/mpes.13.1.169]
11. Fanaei, S., Zareiyan, A., Shahraki, S., & Mirzaei, A. (2023). Determining the key performance indicators of human resource management of military hospital managers; a TOPSIS study. BMC primary care, 24(1), 47. [DOI:10.1186/s12875-023-02007-7]
12. Godarzi Chegini, M., Ashoori, I., & Zarei, S. (2018). The relationship between organizational structure and organizational learning. Journal of Gilan University of Medical Sciences, 27(107), 45-53. (In Persian)
13. Harikkala-Laihinen, R. (2022). Hooked on a feeling? An interpretive study of organizational identity (dis) continuity during strategic change programmes. International Journal of Project Management, 40(3), 262-277. [DOI:10.1016/j.ijproman.2022.03.004]
14. Hörbe, T. D. A. N., Moura, G. L. D., Machado, E. C., & Campos, S. A. P. D. (2021). Influence of the organizational structure in the organizational learning capacity: the case of a world manufacturer of commercial vehicles. Revista de Administração da UFSM, 14, pp.388-404. [DOI:10.5902/1983465931593]
15. Hosseini, E., & Ferreira, J. J. (2023). The impact of ethical leadership on organizational identity in digital startups: does employee voice matter?. Asian Journal of Business Ethics, 1-25. [DOI:10.1007/s13520-023-00178-1]
16. Huang, L., Li, X., Meng, Y., Lei, M., Niu, Y., Wang, S., & Li, R. (2023). The mediating effects of self-directed learning ability and critical thinking ability on the relationship between learning engagement and problem-solving ability among nursing students in Southern China: a cross-sectional study. BMC nursing, 22(1), 212. [DOI:10.1186/s12912-023-01280-2]
17. Hussain, A., Khan, M., Rakhmonov, D. A., Mamadiyarov, Z. T., Kurbonbekova, M. T., & Mahmudova, M. Q. K. (2023). Nexus of Training and Development, Organizational Learning Capability, and Organizational Performance in the Service Sector. Sustainability, 15(4), 3246. [DOI:10.3390/su15043246]
18. Irshad, M., & Bashir, S. (2020). The dark side of organizational identification: a multi-study investigation of negative outcomes. Frontiers in Psychology,11, pp.1-15. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.572478]
19. Jajarmizadeh, M., & Tadin, A. (2019). The relationship between organizational structure, human resource management, and performance: A study in Fars Gas Company. Human Resource Management in Oil Industry Scientific-Research Quarterly, 10(40), 188-206. (In Persian)
20. Kanten, P., Kanten, S., & Gurlek, M. (2015). The effects of organizational structures and learning organization on job embeddedness and individual adaptive performance. Procedia Economics and Finance,23, pp.1358-1366. [DOI:10.1016/S2212-5671(15)00523-7]
21. Li, Y., & Zhang, Y. (2020). From Motivation to Organizational Identity of Members in Non-profit Organizations: The Role of Collectivism. Frontiers in psychology, 11, 1881. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.01881]
22. Miao, B., Suo, Y., Liang, Y., & Li, Y. (2022). The Influence of Organizational Identity on Knowledge Employees' Job Performance-The Mediating Role of Work Values IEEE Access, 10, pp.90903-90914. [DOI:10.1109/ACCESS.2022.3201905]
23. Mojarrad Almanabadi, A., & Ghahramani, M. (2019). Analysis of the impact of organizational architecture and transformational leadership on organizational learning capability. Journal of Management Development and Transformation, 1(1), 395-407. (In Persian)
24. Motahari Nezhad, H. (2017). The role of organizational learning capacity in accepting information technology (Case study: Nurses in educational hospitals). Health Management Journal, 70, 107-122. (In Persian)
25. Nasrollahi Vosti, H., & Rahimi Kia, A. (2020). The relationship between organizational identity and job burnout with job performance: A case study of secondary school teachers in District 2 of Khorramabad City. Journal of Educational Research and Management, 5(19), 117-146. (In Persian)
26. Oliver, D., & Vough, H. C. (2020). Practicing identity in emergent firms: How practices shape founders' organizational identity claims. Strategic Organization, 18(1), 75-105. [DOI:10.1177/1476127019863642]
27. Pourheydar, R., Sameri, M., Hassani, M., & Mortazanejad, N. (2019). The structural relationships between organizational trust, professional ethics, organizational structure, and school effectiveness with the mediating role of teacher performance. Journal of Educational Assessment and Valuation, 12(47), 93-116. (In Persian)
28. Pourheydar, R., Sameri, M., Hassani, M., & Mortazanejad, N. (2021). The mediating role of teacher performance evaluation in the relationship between job independence, organizational structure, job enthusiasm, and perception of organizational justice. Journal of School Management, 9(1), 289-313. (In Persian)
29. Qasemzadeh Alisahahi, A., Roozsaaz, H., Sharifzadeh, F., & Sadeghi, M. (2019). The impact of personal knowledge management on the organizational performance of Tehran Municipality. Journal of Urban Economics and Management, 7(10), 45-58. (In Persian)
30. Ranjbar, H., HajiPour, B., Rahmati, M. H., ShahHosseini, M. A., & Yazdani, H. R. (2021). Identifying the dimensions of the impact of organizational identity on organizational strategy: A meta-combination approach. Business Management Quarterly, 13(1), 21-41. (In Persian)
31. Reisi, B., Poodineh Jahantiq, M., & Baluch, M. (2019). Examining the capacity of knowledge systems and its impact on organizational learning in Sistan and Baluchestan University during the academic year 2017-2018. Journal of Management and Industrial Engineering Research, 1(1), 43-51. (In Persian)
32. Salari, H., & Rihaknejad, Z. (2021). The impact of organizational thinking style on the organizational performance of employees in education and training. Oromzad Quarterly, 57, 6-16. (In Persian)
33. Salavatchi, Nahid (2020). The Impact of Organizational Changes on Organizational Performance Considering the Mediating Role of Transformational Leadership. Master's Thesis, Semnan, Faculty of Humanities, Non-profit University of Ivanaki. (In Persian)
34. Salehijangal, M. (2020). The impact of organizational culture and structure on organizational performance through strategic thinking and in the face of environmental turbulence. Tehran: Management College, Higher Education Institute of Management and Planning. (In Persian)
35. Shams, G. (2019). Organizational behavior and management. Tehran: Samt Publications. (In Persian)
36. Song, K., Guo, M., Chu, F., Yang, S., & Xiang, K. (2023). The influence of perceived Human Resource strength on safety performance among high-speed railway drivers: The role of organizational identification and psychological capital. Journal of safety research, 85, 339-347. [DOI:10.1016/j.jsr.2023.04.001]
37. Taherani, M. A., Habibi, A., & Habibi, M. (2020). Investigating the impact of organizational identity on organizational performance and customer orientation in the insurance industry (Case study: Saman Insurance Company). Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4(28), 94-115. (In Persian)
38. Tokhali, M., Jahangbin, P., & Hadianejad, F. (2020). The relationship between organizational identity and job performance of military organizations' employees (case study: employees of a military university). Journal of Military Sciences and Technologies, 16(52), 5-28. (In Persian)
39. Xie, C., & Grønhaug, K. (2018). Corporate Identity and Corporate Performance: Conceptual Issues and an Empirical Illustration (summary poster).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagherzadeh S, Mohajeran B. The Mediating Role of Organizational Identity in Relation to Organizational Structure on Organizational Performance and Organizational Learning Capacity ( Case Study: Girls' Public Elementary Theachers of District 1 of Urmia City). MEO 2024; 13 (1) : 3
URL: http://journalieaa.ir/article-1-658-fa.html

باقر زاده محاسفی شیرین، مهاجران بهناز. نقش میانجی هویت سازمانی در ارتباط با ساختار سازمانی بر عملکرد سازمانی و ظرفیت یادگیری سازمانی(مورد مطالعه: معلمان ابتدایی دولتی دخترانه ناحیه یک شهر ارومیه). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :75-97

URL: http://journalieaa.ir/article-1-658-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660