این پژوهش با هدف بررسی تأثیرمراحل توسعهیافته الگوی مدیریت آموزش فلسفه برایکودکان با محور قرار دادن اجتماع پژوهشی بر رشد مهارتهای استدلالی( تفکری) دانشآموزان کلاس ششم به روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. از سه پایه ششممدرسه ابتدایی پسرانه عمار (استان البرز) به عنوان نمونه در دسترس بهطور تصادفیکلاسی 30 نفره، به عنوان گروه آزمایش و کلاسی 30 نفره به عنوان گروه گواه انتخاب شد. کلاسداری در گروهآزمایش با اجرای مراحل توسعهیافته الگوی مدیریت آموزش فلسفه برایکودکان با محور قرار دادن اجتماع پژوهشی در مدت دوره شش هفته، هفتهای دو جلسه بود. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای استدلالی نیوجرسی(1981)، شامل50 سؤال سه گزینهایکه بیانگر 22 مهارت در زمینهی استدلال با روایی و پایایی مورد تایید صاحب نظران است استفاده شد. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین،انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار و مثبت الگوی یاد شده را بر رشدمهارتهای استدلالی دانشآموزان پسر پایه ششم نشان داد.بنابراین پژوهش در تعمیم کاربرد الگوی مذکور دربرنامههای درسی رسمی دانشآموزان پایه ششم در کشورمان توصیه گردید.