شایستگیهای حرفه ای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی: مطالعهای مبتنی بر مرور نظاممند
|
فاطمه عنایتی زده ، داود قرونه* |
دانشگاه فردوسی مشهد |
|
چکیده: (113 مشاهده) |
هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهای حرفهای مورد نیاز مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از طریق بررسی مطالعات انجام شده در این حوزه بود. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش مطالعه اسنادی- کتابخانهای انجام شده است. در این راستا، با بهرهگیری از روش مرور نظاممند کلیه منابع مرتبط با الگوهای شایستگی حرفهای مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی طی سالهای 2000 تا 2023 مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا تعداد این منابع 3725 بود که 135 منبع بر اساس عنوان انتخاب شد. سپس 67 منبع بر اساس چکیده گزینش شد که در نهایت 35 منبع بهعنوان منابع مرتبط مطالعه شد. سپس، با استفاده از روش تحلیل تفسیری سعی شد شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد شناسایی و طبقهبندی قرار گیرد. نتایج به دست آمده از تحلیل منابع اطلاعاتی مختلف حاکی از آن است که مهمترین شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در برگیرنده شایستگیهای فردی (شایستگی شخصیتی و شایستگی اخلاقی)، شایستگیهای مدیریتی (خود مدیریتی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی، و شایستگیهای ادراکی)، شایستگیهای حرفهای- تخصصی (آموزشی، پژوهشی، و فناوری اطلاعات)، و شایستگیهای فراسازمانی (آگاهی از سیاست، هوش فرهنگی، و بینش اقتصادی) میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: مدیران گروههای آموزشی، شایستگی حرفهای، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش در آموزش عالی دریافت: 1403/1/16 | پذیرش: 1403/4/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|