شبکه های یادگیری حرفه ای یک زمینه مطالعاتی نسبتاً جدید هستند و در مورد فرآیندهای اساسی یادگیری معلمان در این شبکهها و ابعاد و ویژگی های کلیدی آنها، نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های الگویشبکه های یادگیری حرفه ای معلمان ابتدایی و ارائه یک الگوی مفهومی، انجام گردید. داده های پژوهش با کمک رویکرد فراترکیب و بر اساس الگوی شش مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2006) جمع آوری گردیدند. در این راستا در پایگاه های مختلف اطلاعاتی، مقالات مرتبط در محدوده زمانی (2005-2024) جستجو و نهایتا از میان 171 مقاله، تعداد 35 مقاله به صورت هدفمند و با کمک برنامه مهارت های ارزیابی (کسپ) انتخاب و وارد تحلیل شدند. در ادامه از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش ابعاد و مولفه ها استفاده شد.20 نفر از خبرگان در دو مرحله نظرسنجیشرکت کردند و نتایج هر مرحله مورد غربالگری قرار گرفت. به طورکلی 308 کد از منابع مورد مطالعه استخراج شدندکه این کدها در 15 مفهوم و 3 مقولۀ اصلی قرار گرفتند. مفاهیم شامل: ارزش دادن به افراد، وقوع تغییر، تواناشدن، کشفکردن، توسعه یادگیری، پیشرفت، مهارتها، اشتراک گذاری، حضورجمعی، درگیرشدن، ارزیابی، دانش آموزمحوری، نظام مندی، تعاملات و پشتیبانی بودند که در سه مقوله فردی، گروهی و سازمانی گنجانده شدند. در نهایت الگوی مفهومی شبکه های یادگیری حرفه ای معلمان شکل گرفت. یافته ها نشان می دهند که شبکه ها به عنوان ابزاری موثربرای تحقق یادگیری معلمان و بهبود فرآیندهای یاددهی-یادگیری می شوند.