[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تبیین الگوی شبکه های یادگیری حرفه ای معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب و دلفی فازی
جواد احمدی اقدم* ، علی خالق خواه ، عادل زاهد بابلان ، حسین تقوی
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (371 مشاهده)
شبکه­ های یادگیری حرفه­ ای یک زمینه مطالعاتی نسبتاً جدید هستند و در مورد فرآیندهای اساسی یادگیری معلمان در این شبکه­ها و ابعاد و ویژگی­ های کلیدی آن­ها، نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه­ های الگوی شبکه­ های یادگیری حرفه­ ای معلمان ابتدایی و ارائه یک الگوی مفهومی، انجام گردید. داده ­های پژوهش با کمک رویکرد فراترکیب و بر اساس الگوی شش مرحله ­ای سندلوسکی و باروسو (2006) جمع­ آوری گردیدند. در این راستا در پایگاه ­های مختلف اطلاعاتی، مقالات مرتبط در محدوده زمانی (2005-2024) جست­جو و نهایتا از میان 171 مقاله، تعداد 35 مقاله به­ صورت هدفمند و با کمک برنامه مهارت­ های ارزیابی (کسپ) انتخاب و وارد تحلیل شدند. در ادامه از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش ابعاد و مولفه­ ها استفاده شد. 20 نفر از خبرگان در دو مرحله نظرسنجی شرکت کردند و نتایج هر مرحله مورد غربالگری قرار گرفت. به­ طورکلی 308 کد از منابع مورد مطالعه استخراج شدند که این کدها در 15 مفهوم و 3 مقولۀ اصلی قرار گرفتند. مفاهیم شامل: ارزش­ دادن به افراد، وقوع تغییر، تواناشدن، کشف­کردن، توسعه یادگیری، پیشرفت، مهارت­ها، اشتراک­ گذاری، حضورجمعی، درگیرشدن، ارزیابی، دانش ­آموزمحوری، نظام ­مندی، تعاملات و پشتیبانی بودند که در سه مقوله فردی، گروهی و سازمانی گنجانده شدند. در نهایت الگوی مفهومی شبکه­ های یادگیری حرفه ­ای معلمان شکل گرفت. یافته ­ها نشان­ می ­دهند که شبکه­ ها به عنوان ابزاری موثر برای تحقق یادگیری معلمان و بهبود فرآیندهای یاددهی-یادگیری می­ شوند.
 
واژه‌های کلیدی: الگوسازی، شبکه‌های یادگیری حرفه‌ای، فراترکیب، معلمان ابتدایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/7/15 | پذیرش: 1403/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710