[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی مدل برون‌رفت از تعصب‌گرایی سازمانی از لحاظ آسیب‌شناختی در مدیران مدارس متوسطه
فاطمه نجاتی ، الهام کاویانی* ، رضا پورمیرزای کلهر ، فریبا کریمی
استادیار،گروه علوم تربیتی،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه ،ایران
چکیده:   (52 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل برون‌رفت از تعصب‌گرایی سازمانی از لحاظ آسیب‌شناختی در مدیران مدارس متوسطه انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها یک پژوهش توصیفی است که با رویکرد پیمایش مقطعی انجام گردید. جهت دستیابی به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت آموزشی) و خبرگان تجربی (مدیران مدارس متوسطه ) بودند. برای نمونه‌گیری از روش هدفمند استفاده شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت ا21 نفر از خبرگان مشارکت کردند. در بخش کمی نیز از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه استفاده شد و اندازه نمونه با فرمول کوکران 384 نفر برآورد و نمونه‌گیری بخش کمی با روش خوشه‌ای-تصادفی انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش داده‌بنیاد با نرم‌افزار Maxqda و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی با نرم‌افزار Smart PLS استفاده گردید. یافته‌های پژوهشی نشان داد شرایط علی ( تعصب‌های فردی، تعصب‌های اجتماعی و فرهنگ تعصب‌گرایی) بر پدیده محوری (تعصب‌گرایی سازمانی) تاثیر می‌گذارند. تعصب‌گرایی سازمانی به همراه شرایط زمینه‌ای (حرفه‌ای گرایی مدیران مدارس و توانمندسازی مدیران مدارس) و شرایط مداخله‌گر (‌ساختار بورکراتیک مدارس) بر استراتژی برون‌رفت از تعصب‌گرایی اثر می‌گذارند. در نهایت استراتژی برون‌رفت از تعصب‌گرایی منجر به بهبود عملکرد مدیران، عملکرد مدارس و عملکرد دانش‌آموزان می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تعصب‌گرایی سازمانی، آسیب‌شناختی، ‌ مدیران مدارس متوسطه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710