نقش مدیریت کوانتومی در بهرهوری نیروی انسانی با توجه به میانجی آوای سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش شهر بیرجند
|
سمیه مزگینژاد*، محسن آیتی، هادی پورشافعی |
دانشگاه بیرجند |
|
چکیده: (4495 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت کوانتومی در بهرهوری نیروی انسانی با توجه به میانجی آوای سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش شهر بیرجند انجام شد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر بیرجند در سال 1396 (شامل 250 نفر) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 160 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد تعدیلیافته بهرهوری نیروی انسانی هرسی و گلداسمیت، مدیریت کوانتومی میرصفیان و آوای سازمانی همس بود. روایی این پرسشنامهها تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای بهرهوری نیروی انسانی 94/0، مدیریت کوانتومی 92/0 و آوای سازمانی 96/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS18 و AMOS16 و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه همزمان و مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد مدیریت کوانتومی به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر آوای سازمانی، بهرهوری نیروی انسانی را پیشبینی میکند. به عبارتی آوای سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی با بهرهوری نیروی انسانی نقش میانجیگری دارد. بر اساس این نتایج پیشنهاد میگردد سازمان آموزش و پرورش در رویکردهای راهبردی خود و همچنین در اهداف و برنامههای عملیاتی به موضوع مدیریت کوانتومی توجه ویژهای داشته باشد تا بدین وسیله زمینه بهرهوری نیروی انسانی فراهم گردد.
|
|
واژههای کلیدی: بهرهوری نیروی انسانی، مدیریت کوانتومی، آوای سازمانی، کارکنان آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 531 kb]
(2253 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/8/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|