تعامل توانایی استدلال و رویکرد آموزشی در واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش
|
هاجر براتی*، حمیدرضا عریضی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (2270 مشاهده) |
مشخص شده است که استعداد یادگیرندگان با نوع مداخله آموزشی تعامل دارد و بر آموزش و پیامدهای آن موثر است. به همین دلیل پژوهش حاضر تعامل توانایی استدلال یادگیرنده با دو شیوه آموزش، یعنی شیوههای استدلالی و تجربی را در تأثیر بر واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش مورد بررسی قرار داد. این پژوهش برمبنای هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 48 نفر از دانشجویان روانشناسی صنعتی و مدیریت بودند که بر اساس توانایی استدلال( بالا و پایین) و دو نوع شیوهی آموزش( شیوه استدلالی و شیوه تجربی)، در چهار گروه قرار گرفتند. شرکتکنندگان پس از دریافت مداخلههای آموزشی، به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از مقیاس واکنش به آموزش و اثربخشی پس از آموزش پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که میانگین واکنش به آموزش و اثربخشی آموزش در شیوه استدلالی آموزش و همچنین در توانایی استدلال بالا، بالاتر است. همچنین، تعامل بین توانایی استدلال با دو نوع مداخله آموزشی برای واکنش و اثربخشی آموزشی وجود دارد. بر مبنای یافتههای پژوهش توصیه گردید که آموزش با توجه به تواناییها و استعدادها و مثلا بر اساس توانایی استدلال ارائه گردد تا واکنش بهتر به آن ایجاد شود و اثربخشی آن نیز افزایش یابد. |
|
واژههای کلیدی: توانایی استدلال، شیوه استدلالی، شیوه تجربی، واکنش به آموزش، اثربخشی آموزش. |
|
متن کامل [PDF 300 kb]
(768 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/1/18 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/6/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|