[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 109-126 برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل توانایی استدلال و رویکرد آموزشی در واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش
هاجر براتی، حمیدرضا عریضی
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (57 مشاهده)
مشخص شده است که استعداد یادگیرندگان با نوع مداخله آموزشی تعامل دارد و بر آموزش و پیامدهای آن موثر است. به همین دلیل پژوهش حاضر تعامل توانایی استدلال یادگیرنده  با دو شیوه آموزش، یعنی شیوه‌های استدلالی و تجربی را در تأثیر بر واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش مورد بررسی قرار داد. این پژوهش برمبنای هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود.  نمونه پژوهش شامل 48 نفر از دانشجویان روان‌شناسی صنعتی و مدیریت بودند که بر اساس توانایی استدلال( بالا و پایین) و دو نوع شیوه‌ی آموزش( شیوه استدلالی و  شیوه تجربی)، در چهار گروه قرار گرفتند.  شرکت‌کنندگان  پس از دریافت مداخله‌ها‌ی آموزشی، به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از مقیاس واکنش به آموزش و اثربخشی پس از آموزش پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که میانگین واکنش به آموزش و اثربخشی آموزش در شیوه استدلالی آموزش و همچنین در توانایی استدلال بالا،  بالاتر است. همچنین، تعامل بین توانایی استدلال با دو نوع مداخله آموزشی برای واکنش و اثربخشی آموزشی وجود دارد. بر مبنای یافته‌های پژوهش توصیه‌ گردید که آموزش با توجه به توانایی‌ها و استعدادها و مثلا بر اساس توانایی استدلال ارائه گردد تا واکنش بهتر به آن ایجاد شود و اثربخشی آن نیز افزایش یابد.
واژه‌های کلیدی: توانایی استدلال، شیوه استدلالی، شیوه تجربی، واکنش به آموزش، اثربخشی آموزش.
متن کامل [PDF 300 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Interaction of reasoning ability and training intervention in reaction to training evaluation and post training effectiveness.. 3. 2019; 8 (1) :109-126
URL: http://journalieaa.ir/article-1-120-fa.html

براتی هاجر، عریضی حمیدرضا. تعامل توانایی استدلال و رویکرد آموزشی در واکنش به ارزشیابی آموزش و اثربخشی پس از آموزش. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (1) :109-126

URL: http://journalieaa.ir/article-1-120-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991