[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 285-253 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان‌های فنی
سیده مهسـا موسوی، جواد پورکریمی*، فاطمه نارنجی ثانی
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2693 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل صلاحیت­های حرفه­ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان­های فنی انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه­ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته متوالی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل رئیس و کارشناسان اداره آموزش­های فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش و پرورش، مدیران و آموزشگران هنرستان­های فنی و حرفه­ای شهر زنجان در سال تحصیلی 98 97 بود. در بخش کیفی 23 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند نظری و در بخش کمی 164 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 43 سؤالی حاصل از مقوله‌های کیفی گردآوری شد. اعتبار و روایی داده‌های کیفی با رویکرد دریافت تأیید مشارکت­کنندگان، توصیف غنی متن، پرسش و جستجوگری از همکار و پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (76/0) تأیید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 43 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی در 4 حیطه شناسایی شدند. حیطه دانش با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی دانش و آگاهی از بازار کار، دانش فنی و حرفه­ای زمینه صنعت و دانش تربیتی، حیطه مهارت با 10 مقوله فرعی و 4 مقوله­ اصلی مهارت­های فناوری اطلاعات و صنعت، مهارت مربی­گری و مرشدی، مهندسی ایمنی و بهداشت محیط کار و مهارت­ مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری، حیطه توانایی با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی توانایی­های ادراکی و ذهنی، ارتباطات بین فردی موثر و تعامل سازنده و مشارکت با محیط بیرونی و حیطه نگرش با 10 مقوله فرعی و 3 مقوله­ اصلی رویکرد خود توسعه­ای، خوش­بینی به مهارت­آموزی و نگرش کارآفرینانه و تولیدمحور شناسایی گردید. در بخش کمی مؤلفه‌های مدل با بار عاملی، میانگین واریانس استخراجی و روایی همگرا بالای (4/0)، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/0)، ضرایب معناداری z بالای (96/1)، با ضریب تعیین (R2) و نیکویی برازش (GoF) مناسب (59/0) مورد تأیید قرار گرفت.

 
واژه‌های کلیدی: مدل صلاحیت­های حرفه­ای، آموزشگران، هنرستان­های فنی، صنعت.
متن کامل [PDF 560 kb]   (1385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1398/12/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Providing Model Professional Competencies of Industrial Educators in the Technical Schools. MEO 2020; 8 (2) :253-285
URL: http://journalieaa.ir/article-1-136-fa.html

موسوی سیده مهسـا، پورکریمی جواد، نارنجی ثانی فاطمه. ارائه مدل صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان‌های فنی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1398; 8 (2) :253-285

URL: http://journalieaa.ir/article-1-136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660