ارائه مدل صلاحیتهای حرفهای آموزشگران زمینه صنعت هنرستانهای فنی
|
سیده مهسـا موسوی، جواد پورکریمی*، فاطمه نارنجی ثانی |
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. |
|
چکیده: (2693 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل صلاحیتهای حرفهای آموزشگران زمینه صنعت هنرستانهای فنی انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته متوالی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل رئیس و کارشناسان اداره آموزشهای فنی و حرفهای اداره کل آموزش و پرورش، مدیران و آموزشگران هنرستانهای فنی و حرفهای شهر زنجان در سال تحصیلی 98 – 97 بود. در بخش کیفی 23 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند نظری و در بخش کمی 164 نفر با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 43 سؤالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. اعتبار و روایی دادههای کیفی با رویکرد دریافت تأیید مشارکتکنندگان، توصیف غنی متن، پرسش و جستجوگری از همکار و پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (76/0) تأیید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 43 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی در 4 حیطه شناسایی شدند. حیطه دانش با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی دانش و آگاهی از بازار کار، دانش فنی و حرفهای زمینه صنعت و دانش تربیتی، حیطه مهارت با 10 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی مهارتهای فناوری اطلاعات و صنعت، مهارت مربیگری و مرشدی، مهندسی ایمنی و بهداشت محیط کار و مهارت مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری، حیطه توانایی با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی تواناییهای ادراکی و ذهنی، ارتباطات بین فردی موثر و تعامل سازنده و مشارکت با محیط بیرونی و حیطه نگرش با 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی رویکرد خود توسعهای، خوشبینی به مهارتآموزی و نگرش کارآفرینانه و تولیدمحور شناسایی گردید. در بخش کمی مؤلفههای مدل با بار عاملی، میانگین واریانس استخراجی و روایی همگرا بالای (4/0)، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/0)، ضرایب معناداری z بالای (96/1)، با ضریب تعیین (R2) و نیکویی برازش (GoF) مناسب (59/0) مورد تأیید قرار گرفت.
|
|
واژههای کلیدی: مدل صلاحیتهای حرفهای، آموزشگران، هنرستانهای فنی، صنعت. |
|
متن کامل [PDF 560 kb]
(1385 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/11/15 | انتشار: 1398/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|