[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 13-51 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی توسعه حرفه­ای مدیران مدارس ابتدایی در اُفق 1404 با رویکرد مبتنی بر نظریه داده ­بنیاد
امیر یوسفی، صادق ملکی آوارسین، بهنام طالبی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (338 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مناسب برای توسعۀ حرفه­ای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی در افق 1404 استان­های آذربایجان­غربی، آذربایجان­شرقی، اردبیل و زنجان در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریۀ داده­بنیاد (طرح سیستماتیک) در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحب­نظران و متخصصان رشته­ی مدیریت آموزشی در استان­های شمالغرب کشور بوده است. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند و گلوله­برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته با 12 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت­کنندگان و مرور خبرگان غیر­شرکت­کننده در پژوهش و پایایی مصاحبه­ها به روش پیاده­سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه­شوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه­و­تحلیل محتوای مصاحبه­های انجام گرفته، شاخص­ها و معیارهای اولیۀ توسعۀ حرفه­ای مدیران مدارس شناسایی شده و تعداد 435 کد باز استخراج و از تلفیق آن­ها تعداد 34 کد محوری و از تلفیق آن­ها نیز تعداد 14 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی یا الگوی مطلوب توسعۀ حرفه­ای مدیران مدارس در شش مقولۀ اصلی شرایط علّی (توانمندسازی، خط­مشی­ها)، پدیدۀ محوری (توسعۀ حرفه­ای مدیران مدارس)، شرایط زمینه­ای (شرایط محیطی، شرایط سازمانی، جهانی­شدن)، شرایط مداخله­گر (درون­سازمانی، برون­سازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی، ملی) و پیامدهای توسعۀ حرفه­ای مدیران (بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی اجتماعی) ارائه گردیده است.
 
 

واژه‌های کلیدی: صلاحیت­های حرفه­ای، توسعه حرفه­ای، مدیران مدارس دورۀ ابتدایی
متن کامل [PDF 441 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/5/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing a Model for Professional Development of elementary School Principals in 2025 Horizon with an Approach Based on Grounded Theory. 3. 2020; 9 (1) :13-51
URL: http://journalieaa.ir/article-1-140-fa.html

یوسفی امیر، ملکی آوارسین صادق، طالبی بهنام. طراحی الگوی توسعه حرفه­ای مدیران مدارس ابتدایی در اُفق 1404 با رویکرد مبتنی بر نظریه داده ­بنیاد. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (1) :13-51

URL: http://journalieaa.ir/article-1-140-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227