تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی
|
امید مهدیه*، پرویــن محمــدی |
گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. |
|
چکیده: (2773 مشاهده) |
هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش تاثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمان با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در شرکت برق منطقهای استان زنجان میباشد. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری کارکنان شرکت برق منطقهای استان زنجان میباشد. حجم نمونه با استفاده فرمول کوکران 217 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نیفه (برای یادگیری سازمانی)، پرسشنامه شریفی و ژانگ (برای چابکی سازمانی) و پرسشنامه اسپریتزر (برای توانمندسازی روانشناختی) استفاده شد که روایی محتوایی آنها به تایید خبرگان رسید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ (به ترتیب برابر با 954/0، 865/0 و 904/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرم افزار SPSS و Amos بکار گرفته شد. یافتهها نشان داد تاثیر یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بر چابکی سازمانی، و تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی، مثبت و معنیدار میباشند ولی توانمندسازی روانشناختی نقش میانجی را در رابطه بین یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی ایفا نمیکند. میتوان چابکی سازمانی را از طریق ارتقای یادگیری سازمانی و همچنین توانمندسازی کارکنان افزایش داد.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری سازمانی، چابکی سازمانی، توانمندسازی روانشناختی. |
|
متن کامل [PDF 452 kb]
(1219 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/5 | پذیرش: 1399/5/1 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|