سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، تهران، ایران
چکیده: (2336 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان اجرا شد. برای تحقق این هدف ، از روش پژوهش کیفیعام استفاده شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل صاحبنظران، مدیران حوزه ستادی و مدیران امور پردیسهای استانهای دانشگاه فرهنگیان بود که تعداد 30 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع بیشینه تغییرات بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد که روایی آن از منظر 4 نفر متخصص موضوعی برابر با 48/0 و پایایی آن نیز برابر با 75/0 بود.دادهها نیز به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیو دیای تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، 87 نشانگر (مضمون) برای تربیت دانشجو معلم کارآفرین شناسایی شد. این نشانگرها پس از کدگذاری به 9 مؤلفه تقسیم و درنهایت به ابعاد 4 گانه تبدیل گردید. مؤلفههای تربیت دانشجو معلم کارآفرین عبارت بود از: حمایت اداری و پشتیبانی دانشگاه، استقرار نظام کارآفرینی در چشماندازها و رسالتهای دانشگاه، رهبری کارآفرینانه، فرهنگ نوآوری و خلاقیت، شایستگیهایکارآفرینانه، آموزش رسمی، آموزش غیررسمی، مراکز رشد و پژوهانه. ابعاد 4 گانه الگوی تربیت دانشجو معلم کارآفرین نیز شامل اداری و مالی، فرهنگسازی کارآفرینانه، آموزش رسمی و غیررسمی، پژوهش و فناوری بود.
Mohammadpour A, toorani H, Abdollahi B. Providing a conceptual model for entrepreneurial teacher-student training at Farhangian University. MEO 2021; 9 (2) :323-346 URL: http://journalieaa.ir/article-1-172-fa.html
محمدپور احمد، تورانی حیدر، عبدالهی بیژن. ارائه الگوی مفهومی برای تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :323-346