[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 165-141 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نقش ارزشیابی عملکرد معلمان در اثربخشی مدرسه با میانجیگری اشتیاق شغلی،احساس عدالت و اعتماد سازمانی
رحیمه پورحیدر ، مریم سامری* ، محمد حسنی ، نیلوفر مرتضی نژاد
دانشگاه ازاد ارومیه
چکیده:   (1854 مشاهده)
هدف از این پژوهش تحلیل نقش ارزشیابی عملکرد معلمان در اثربخشی مدرسه با میانجیگری اشتیاق شغلی، احساس عدالت  و اعتماد سازمانی می­‌باشد. این نحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی­- ­همبستگی از نوع علی می­باشد. جامعه آماری شامل­ کلیه­ معلمان مدارس دوره دوم متوسطه نظری شهر ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 بود( 831 نفر) که از بین آنها به روش تصادفی طبقه­‌ای نسبی و با بهره­‌گیری از جدول کرجسی مورگان، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق­‌ساخته ارزشیابی­ عملکرد معلمان، پرسشنامه­ تلخیص­ شده اثربخشی­ بالدوین، پرسشنامه­ احساس­ عدالت­ کلکوئیت، اشتیاق‌شغلی­­ سالانوا و شوفلی، اعتماد سازمانی اسکات و رادر می­‌باشد. روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری، محتوایی و سازه (تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی) و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت آزمون مدل از شیوه تحلیل مسیر و  برای تجزیه تحلیل داده­‌ها از نرم افزار  SPSS 25و LISREL 9/2  استفاده شده است. نتایج تحلیل یافته­ها نشان داد که بین اثربخشی مدرسه و  ارزشیابی عملکرد رابطه مستقیم مثبت معنی­دار وجود ندارد. همچنین تأثیر ارزشیابی عملکرد  بر ادراک عدالت تأیید نشد. یافته­‌ها حاکی از تأیید نقش میانجی اشتیاق شغلی و اعتماد سازمانی در ارتباط بین اثربخشی مدرسه و ارزشیابی عملکرد می‌باشد. برای اثربخش نمودن مدارس لازم است اشتیاق شغلی معلمان را با ارزشیابی دقیق و صحیح عملکرد و اختصاص پاداش، افزایش داد و جوی حاکی از اعتماد در مدرسه ایجادکرد
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی عملکرد معلم، اثربخشی مدرسه، اعتماد سازمانی، ادراک عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی
متن کامل [PDF 1008 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/5/21 | پذیرش: 1400/8/28 | انتشار: 1400/11/10
فهرست منابع
1. Ajibola, K.S., Mukula,E., & Orwa, G.(2019). Performance appraisal as determinant of employee work engagement. International journal of human resources and procurement,8(2),45-58.
2. - Ama . A., Anlesinya , A ., & Benewaa Berfo-manuh. A. (2018). Evaluating the relationship between performance appraisal and organizational effectiveness in Ghana. International journal of commerce and management, 5(7), ISSN 23480386.
3. -Aybas, M., Acar, A. c. (2017). The effect of human resource management practices on employers work engagement and the Mediating and moderating role of positive psychological capital. International review of management and market , 7(1), 363-372.
4. -Buric,I ., Moe.A.(2020). Whats makes teachers enthusiastic : The interplay of positive affect ,self - efficacy and job satisfaction. Teaching and teacher education, 89, (4)92-107. [DOI:10.1016/j.tate.2019.103008]
5. -Brefo- Mauch, A.B., Akomea, C.B, Anlesinya, A., & Odoi,A , A.(2017). Evaluation the relationship between performance appraisal and organizational effectiveness in Ghana: A comparative analysis of public and private organizations. International Journal of economics, commerce and management,5(7),532-552.
6. -Cheng, S. Y.(2014). The mediating role of organizational justice on the relationship between administrative performance appraisal practices and organizational commitment .International journal of human resource management, 25(8),1131-1148. [DOI:10.1080/09585192.2013.816864]
7. -Choi , B.K., Moon, H.K., Ko,W., & Kim , k.m.(2014). A cross-sectional study of the relationships between organizational justices and OCB roles of organizational identification and psychological contracts. Leadership and organization development journal,35(6),530-554. [DOI:10.1108/LODJ-08-2012-0103]
8. - Choon, L.K., & Embi, M. A. (2012). Subjectivity, organizational justice and performance appraisal: understanding the concept of subjectivity in kidding to wards employ's perception of fairness in the performance appraisal, Procardia social and behavioral science, 62, 189-193. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.030]
9. -Grace, C.C.(2017). Exploring the potential for and promise of incorporating justices into post-secondary assessment of student learning. Teaching in higher education,22(3),304-316. [DOI:10.1080/13562517.2016.1248388]
10. - Ghasemi, V.,(2012). Structural equation modeling in the social research.Tehran:jameeshenasan.
11. - Ghanbarpornosrati,A.,Asefi,A.,Safari jafarlo, H.,(2016).Modeling the organizational culture effect and organizational justice on organizational effectiveness. Journal of sport management,8(2),207-222.[ in Persian]
12. -Gholipor,A.,(2011).Contemporary human resource .Tehran:Modiriat sanati. [in Persian]
13. -Gulbahar, B.(2020). Investigation of the relationship between perception of supervisor support , perceived school effectiveness , work engagement, job satisfaction and organizational cynic attitude of teachers. Participatory educational research,.7(3),1-20. [DOI:10.17275/per.20.32.7.3]
14. -Heslin, P. A ., & Walle , D. V.(2011).performance appraisal procedural justice: The role of managers implicit person theory. Journal of management , 37(6),1694-1718. [DOI:10.1177/0149206309342895]
15. -Hosseinpor,D., Ghorbanipaji,A.,(2017).Effect of human resource development strategies on organizational effect iveness with the mediating role of mutual trust and job satisfaction of employees.Journal of strategic management researchs,23(65),45-75.[in Persian]
16. -Hadddadian,A., Binesh,M & Norozi,z.,(2010). Investigating teachers attitudes about performance appraisal system amoung training staffs. Journal of cultural management,6(16),32-47. .[in Persian]
17. -Jani, H., & Balyan, R.K.(2016). Impact of employee perceive HR practices on employee engagement. Journal of business management & social research ,5(9),258-261.
18. -jafari,M., Mogaddam,A., Hosseini,M.(2018). Correlation between servant leadership style and job enthusiasm with organizational effectiveness. Journal of health promotion management,7(4),48-54.[in Persian].
19. -Jedaia, Y ., Mehrez,A.(2020). The effect of performance appraisal on job performance in governmental sector: The mediating role of motivation . Management science letters ,10(9),2077-2088. [DOI:10.5267/j.msl.2020.2.003]
20. -Kavitha, R.(2015). A study on organizational effectiveness through employee engagement with reference to selected retail outlets in bengaluru region. Intercontinental journal of human resource research review,3(10),34-40.
21. -Kivipold, K ., & Kulno. T.(2020). Performance appraisal justice and organizational effectiveness: a comparison between two universities. International journal of productivity and performance management, DOI:10.1108/IJPPM_05_2019_0229. [DOI:10.1108/IJPPM-05-2019-0229]
22. -Krishnan,H.(2020). The relationship between organizational justice perception and job satisfaction in small and medium enterprises. Journal of Arts 7 social sciences,4(1),31-44.
23. -Koshakbaghi,M.,(2016).Relationship between Teachers performance appraisal and schools effectiveness . Master thesis,Payam nor university,Tehran jonob.
24. -Lyswarya, P., & Rajaram, S. (2017). Impact of performance management process on print organizational performance -In indian context. In Proceding of the International Conference on Data Enginering and Communication Technology(pp. 661-671.Spring, Singapore [DOI:10.1007/978-981-10-1678-3_63]
25. -Mulyani,H., Meirawan,D., Rahmadan,A.(2020). Increasing school effectiveness through prencipals leadership and teachers teaching performance, is it possible?.Cakrawala pendidikan,39(2),279-292. [DOI:10.21831/cp.v39i2.28864]
26. - Ozgenel, M ., Mert, P.(2019). The role of teacher performance in school effectiveness. International journal of education technology and scientific researches,4(10),417-434. [DOI:10.35826/ijetsar.42]
27. -Padid,M.,(2017). Teacher performance appraisal from theory to practice, International congress of improvement management and educational system in iran.[ in Persian]
28. -Percunda, A ., Taniasari,N., Chalidyanto, B. (2020). Organizational justice and performance appraisal satisfaction. Eurasian journal of biosciences,14(2),2887-2891.
29. -Ravikumar, R.K., & Raya , R.P.(2019). Impact of performance appraisal on organizational and citizenship behaviour and intention to stay through Affective Commitment: A Literature Review . International journal of scientific research and management, 7(10). [DOI:10.18535/ijsrm/v7i10.em01]
30. -Ruble, M.R., Rimi , N., Yusliza , M.Y., & Kee, D. M. (2018). High commitment human resource management practices and employee service behaviour. IIMB management review,30,316-329. [DOI:10.1016/j.iimb.2018.05.006]
31. -Sarikaya,S., Kara,S.B. (2020). Organizational trust and organizational support as a predictor of job satisfaction . International journal of curriculum and instruction, 12(Special Issue),435-460.
32. -Searle, R., & Dietz, G.(2012). Editorial : Trust and HRM: current insights and future directions. Human resource management journal,22(4),333-342. [DOI:10.1111/1748-8583.12006]
33. -Sumelius, L., Bjeorkman,I ., Ehrnrooth , M ., Meakelea, K., & Smale .A. (2014).What determines employee perceptions of HRM process features? The case of performance appraisal in MNC subsidiaries. Human resource management,53(4),569-592. [DOI:10.1002/hrm.21604]
34. -Sundaray, B. K .(2011). Employee engagement: A driver of organizational effectiveness. European journal of business and management , 3(8),53-60.
35. -Simon, G.(2018). An emprirical analysis of predictor influence machanisms of HRM practices and corporate sustainability on employee engagement. International journal of human resource studies,8(2),95-128. [DOI:10.5296/ijhrs.v8i2.12811]
36. -Simon, G., Zhou, I.(2017). Harmonizing modern day employee engagement with the sociological theory of symbolic interactionism. American journal of business and management, 6(2), 52-59. [DOI:10.11634/216796061706894]
37. -Tahsildari, A., & SHahnaei, S. (2015). Enhancing organization effectiveness by performance appraisal training employee participation and job definition. European journal of business and management,7(12),56-63.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourheydar R, Samery M, Hassani M, Mortazanejad N. Analysis of the role of teachers performance appraisal in school effectiveness with mediating role of job enthusiasm, justice perception and organizational trust. MEO 2022; 10 (4) :141-165
URL: http://journalieaa.ir/article-1-344-fa.html

پورحیدر رحیمه، سامری مریم، حسنی محمد، مرتضی نژاد نیلوفر. تحلیل نقش ارزشیابی عملکرد معلمان در اثربخشی مدرسه با میانجیگری اشتیاق شغلی،احساس عدالت و اعتماد سازمانی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (4) :141-165

URL: http://journalieaa.ir/article-1-344-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645