بررسی رابطۀ فرهنگ سازمان یادگیرندۀ کارشناسان دانشگاه تهران با تمایل به تسهیم دانش آنها
|
خدایار ابیلی، کریم شاطری، علیرضا یوزباشی* |
|
|
چکیده: (5251 مشاهده) |
در پژوهش حاضر تأثیر الگوی جدید مدیریت آموزش در مقایسه با روش سنتی بر میزان خودکارآمدی دانشآموزان به لحاظ آغازگری رفتار، تلاش جهت ادامه رفتار و مقابله با مشکلات و محدودیتها در حل مسائل درس ریاضی با طرح پژوهشی نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بررسی شد. دو کلاس هر یک به تعداد 36 دانشآموز پسر پایه چهارم دوره متوسطه شهرستان اسدآباد که یکی بطور تصادفی در گروه آزمایش و دیگری در گروه کنترل قرار گرفتند، انتخاب شدند. دوره آموزشی برای هر دو گروه شامل ۱۲ جلسهی ۹۰ دقیقهای بود که در مدت ۸ هفته با محتوای درسی برابر به اجرا درآمد. به گروه کنترل با روش سنتی و به گروه آزمایش روایت آموزش ریاضی با الگوی جدید مدیریت آموزش شکل یافته با شناسههای نظریه بندورا از خودکارآمدی آموزش داده شد. پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران با روایی و پایایی محاسبه شده و در تحلیل دادهها روش تی مستقل و تحلیل کوواریانس به کار رفت. نتایج پژوهش تفاوت آماری معنادار آموزش ریاضی با الگوی مدیریت آموزش را در میزان خودکارآمدی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. بر مبنای یافتههای این پژوهش، کاربست الگوی جدید مدیریت آموزش به عنوان راهبردی جدید در تدریس ریاضی جهت پرورش و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان توصیه گردید. |
|
واژههای کلیدی: فرهنگ سازمان یادگیرنده، تسهیم دانش، کارشناسان، دانشگاه تهران |
|
متن کامل [PDF 311 kb]
(1206 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1395/1/10 | پذیرش: 1395/1/10 | انتشار: 1395/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|