[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 179-149 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی مشکلات فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران از دیدگاه کارآفرینی
راضیه ربانی ، سیّد مجتبی محمودزاده* ، اسماعیل قادری ، فاطمه یاوری گهر
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (853 مشاهده)
نظام آموزش گردشگری برای پیوند با کارآفرینی جهت ارائه نقش خود در پاسخگویی به نیازهای ذینفعان، نیازمند تعامل با آن­ها به­عنوان یک سیستم سرشار از بازیگران با منافع متفاوت است. در صورتی که این تعامل دچار کاستی گردد، توانایی فرایند این نظام در جهت تأمین نیازهای دینفعان با مشکل روبرو می­گردد. پیشگیری از چنین وضعیتی، مستلزم برنامه­ریزی برای تقویت ارتباط متقابل بازیگران این نظام با یکدیگر و حل مشکلات آن­ها است. بر این مبنا هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به مهم­ترین مشکلات فرایند این نظام در ایران در زمینه کارآفرینی از دیدگاه بازیگران این حوزه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف‌، کاربردی و از نظر روش، کیفی-کمّی است. در قسمت کیفی پژوهش تعداد 177 مصاحبه نیمه­ساختاریافته با کارشناسان سازمان­های سیستم عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران انجام شده است که نتایج این مصاحبه­ها، تحلیل مضمون شده و به­عنوان ورودی قسمت کمی پژوهش در نظر گرفته شده است. پایایی سؤالات بسته در مصاحبه نیمه­ساختاریافته با استفاده از نرم‌افزار ‏SPSS‏ و ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 محاسبه گردید. در قسمت کمی پژوهش، مضامین ورودی وارد نرم­افزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی -گفی- شده و از شاخص‌های مستخرج از نرم‌افزار، جهت تحلیل وضعیت نظام جامع آموزش گردشگری ایران استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد مطابق با شاخص­های تحلیل شبکه‌های اجتماعی، حوزه موضوعی «مشکلات  آکادمیک» با درجه بالایی از ورودی وزن­دار، بیشترین امتیاز حوزه­های موضوعی را به خود اختصاص داده و دارای مهم­ترین مشکلات از دیدگاه بازیگران می­باشد. چهار حوزه موضوعی دیگر مشکلات شامل روابط سازمانی، نگاه سیستمی، بخش خصوصی و زیرساخت، در درجه بعدی اولویت قرار گرفته­اند. عدم تطابق بین آموزش­های آکادمیک و اجرا در حوزه گردشگری، دارای بیشترین مرکزیت درجه ورودی در حوزه موضوعی «مشکلات آکادمیک» است که نشانگر مرکزی­تر بودن آن­ است.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: آموزش کارآفرینی، آموزش گردشگری، اولویت‌بندی مشکلات، کارآفرینی گردشگری
متن کامل [PDF 1863 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش درسایر سازمان‌ها
دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/4/19
فهرست منابع
1. Abbaszadegan, M, & Turkzadeh, J. (2004), educational needs assessment in organizations, Tehran: Publishing company. [In Persian]
2. - Alaa, E, Hatami, J, Ahmadi, A& Aghajani, H.A. (2019). Explanation of the environmental factors affecting the entrepreneurial university in the field of tourism. Tourism Planning and Development, 8 (31), 163-179. [In Persian]
3. - Aquino, J. (2022). Teaching wildlife tourism management: reflections on culture, nature, and wildlife, [DOI:10.1080/15313220.2021.2016553]
4. - Journal of Teaching in Travel & Tourism, 22(1), 68-89, DOI: 10.1080/15313220.2021.2016553 [DOI:10.1080/15313220.2021.2016553]
5. - Ayeh, J.K. Bondzi-Simpson, A & Grace Baah, N. (2022). Predicting Students' Response to
6. - Entrepreneurship in Hospitality and Tourism Education: An Application of the Theory of Planned
7. - Behavior, Journal of Hospitality & Tourism Education, doi: 10.1080/10963758.2022.2056469. [DOI:10.1080/10963758.2022.2056469]
8. - Bahmani, N. (2013). Identifying the content and teaching method of entrepreneurship with the aim
9. - of strengthening the entrepreneurial attitude in primary school students, master's thesis, Faculty
10. - of Entrepreneurship, University of Tehran. [In Persian]
11. - Bapiri, J, Shafiei, Z, Mohammadian Mahmoudjig, N, Soltani Horand, A & Haji Ahmadi Farmahini,
12. - T, (2021). Pathology of short-term tourism education system Iran from the perspective of
13. - stakeholders. Tourism and Development, 10(4), 73-88. [In Persian]
14. - Barati, H & Jalili, H (2022). Pathology of the Staff Training Management System in Government
15. - Organizations and Institutions (case study: South Khorasan province), Managing Education in
16. - Organizations, 11(4), 181-202. [In Persian]
17. - Boubker, O., Arroud, M., & Ouajdouni, A. (2021). Entrepreneurship education versus anagement
18. - students' entrepreneurial intentions. A PLS-SEM approach. The International Journal of
19. - Management Education, 19(1), 100450. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100450 [DOI:10.1016/j.ijme.2020.100450.]
20. - Cunha, C., Kastenholz, E., & Carneiro, M. J. (2020). Entrepreneurs in Rural tourism: Do lifestyle
21. - motivations contribute to management practices that enhance sustainable entrepreneurial
22. - ecosystems? Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 215-226.
23. - Document on the fundamental transformation of education and upbringing, (2011). Secretariat of
24. - the Supreme Council of Cultural Revolution, Ministry of Education, Supreme Council of
25. - Education. [In Persian]
26. - European Commission. (2020). Social enterprises and their ecosystems In Europe. Available at
27. - http:// ec. europa. eu/ social/easi. Accessed 22 Aug 2021.
28. - Fayolle A. (2009). Entrepreneurship Education in Europe: Trends and Challenges. OECD LEED
29. - Programme. Universities, innovation and entrepreneurship: good practice workshop. Retrieved on
30. - February 6.
31. - Giangreco, A., Carugati, A., Sebastiano, A., & Della Bella, D. (2010). Trainees' reactions to
32. - training: Shaping groups and courses for happier Trainees. The International Journal of Human
33. - ResourceManagement, 21, 2468-2487.
34. - Global Entrepreneurship Monitor (2019-2020/2020-2021/2021-2022).
35. - Gundry, L. K., Ofstein, L. F., & Kickul, J. R. (2014). Seeing around corners: how creativity skills
36. - in entrepreneurship education influence innovation in business. Int. J. Manag. Educ. 12, 529-538. [DOI:10.1016/j.ijme.2014.03.002]
37. - Hayes, S, Tucker, H & Golding, C. (2020). Exploring 'deep learning' during an international [DOI:10.1016/j.jhlste.2019.100229]
38. - tourism field school, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, 100-229.
39. - 17. Heaney, Michael T. (2014). Intro to Social Network Computing with R, University of Michigan.
40. - Hjalger. (2003). In article Tourism Education and Edu-tourism Development: Sustainable Tourism
41. - Development Perspective in Education, P 33-34.
42. - Hogan, B. (2007). Using Information Networks to Study Social Behavior: An Appraisal, Oxford
43. - Internet Institute: IEEE.
44. - Jennings, G. Scantlebury, M., & Wolfe, K. (2009). Tertiary travel and tourism education: Using
45. - action research cycles to provide information on pedagogical applications associated with
46. - reflexivity, team-based learning, and communities of practice. Journal of Teaching in Travel &
47. - Tourism, 9, 193-215.
48. - Jones, S.M. Bouffard, S.M. & Weissbourd, R. (2013). Educators' social and emotional skills vital [DOI:10.1177/003172171309400815]
49. - to learning, Phi Delta Kappan, 94 (8), 62-65.
50. - Kaufman, R & Herman, J. (1991). Strategic Planning in Education: Rethinking. Restructuring,
51. - Revitalizing, Technomic Pub Co, P 330.
52. - Khodaei, Z & kalantari KhalilAbad, H. (2012), Tourism development with an emphasis on the role
53. - Manpower Training, Urban Management Studies Quarterly, 4 (12), 47-59. [In Persian]
54. - Kim, HJJ & Jeongb, M. (2018). Research on hospitality and tourism education: Now and future, [DOI:10.1016/j.tmp.2017.11.025]
55. - Tourism Management Perspectives, 25, 119-122.
56. - Küçükaltan, D. (2009). Genel bir yaklaşımla girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 4(1),
57. - 21-28.
58. - Lambert, C. G., & Rennie, A. E. W. (2021). Experiences from COVID-19 and Emergency Remote
59. - Teaching for Entrepreneurship Education in Engineering Programmes. EDUCSCI 11,282. doi: [DOI:10.3390/educsci11060282]
60. - 10.3390/EDUCSCI11060282
61. - Liu, C, Horng, JS Chou, SF & Huang, YC, (2017). Analysis of tourism and hospitality
62. - sustainability education with co-competition creativity course planning. Journal of Hospitality,
63. - Leisure, Sports and Tourism Education, 21, 88-100.
64. - Luen, W, K. (2008). Curriculum gaps in business education: a case study of stakholders
65. - perception.
66. - Luu, T.T., (2017). CSR and organizational citizenship behavior for the environment in [DOI:10.1037/t68112-000]
67. - hotelindustry: the moderating roles of corporate entrepreneurship and employee attach-ment style.
68. - Int. J. Contemp Hosp. Manage. 29 (11), 2867-2900.
69. - Marasini, S. (2018). TM 333: Entrepreneurship in Travel & Tourism, Tourism Academics.
70. - Maxwell, J. (1992). Understanding and Validity in Qualitative Research, Harvard Educational [DOI:10.17763/haer.62.3.8323320856251826]
71. - Review, 62(3), 279-300.
72. - Montessori, C. (2006). The entrepreneurship high scholl challenge, Northern Kentucky
73. - University's fifth third bank entrepreneurship institute.
74. - National Curriculum Document, (2012). Ministry of Education. [In Persian]
75. - National Program and Budget Organization, (2017). The Law of the Sixth Five-Year Plan for
76. - Economic, Social and Cultural Development of the Islamic Republic of Iran and the Law of
77. - Permanent Decrees of the Country's Development Programs, Tehran: Documents,
78. - Documents and Publications Center. [In Persian]
79. - 35. Ndou, V, Mele, G & Del Vecchio, P. (2019). Entrepreneurship education in tourism: An
80. - investigation among European Universities, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism
81. - Education, 25, 100-175.
82. - 36. Norouzzadeh, R, & Moghdisi, J. (2010). Educational policy making and planning in Iran with
83. - emphasis on the fourth program of economic, social and cultural development, Journal of Higher
84. - Education, 3(11), 39-62. [In Persian]
85. - 37. Nourabadi, S., Mosapour, N., Aliasgari, M., & Hoseinnejhad, G. (2015). Evaluating the Quality of
86. - interdisciplinary Curricula of in Iranian Higher Education Humanities. Theory & Practice in
87. - Curriculum, 4(2), 55-84.
88. - 38. Omidi, J, Hashemi, S. A, Qaltash, A, & Mashinchi, A, (2019). Designing a curriculum model for
89. - entrepreneurship education for first year high school students, Journal of Theory and Practice in
90. - Curriculum, 7 (14), 34-50. [In Persian]
91. - 39. Riley, M, Ladkin, A & Szivas, E (2002). Tourism Employment: Analysis and Planning, Channel [DOI:10.21832/9781873150382]
92. - View Publications, Sydney.
93. - 40. Sándorová, Z, Repáňová, T, Palenčíková, Z & Beták, N. (2020). Design thinking - A revolutionary
94. - new approach in tourism education? Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education,
95. - 26, 100- 238.
96. - 41. Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015). Tourism entrepreneurship - Review and future [DOI:10.1080/15022250.2015.1065592]
97. - directions". Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1), 120-137.
98. - 42. Tiberiu Albulescu, T. A. & Tămăşilă, M. (2013). The impact of FDI on entrepreneurship in the [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.480]
99. - European Countries, Social and Behavioral Sciences, 124, 219 - 228.
100. - 43. Viry, G, (2017). Social Network Analysis: Mapping and exploring the network society, University
101. - of Edinburgh.
102. - 44. Yaqoubi Najafabadi, A, (2010). Vocational and technical education and entrepreneurship, Roshd
103. - Technical and Vocational Education Monthly, 6, 49-54. [In Persian]
104. - 45. Yıldırım, F., Trout, I. Y., & Hartzell, S. (2019). How Are Entrepreneurial Intentions Affected by
105. - Emotional Intelligence and Creativity? Periodica Polytechnica: Social & Management Sciences,
106. - 27(1), 59-65.
107. - 46. Zeng, X (2021). "Proceedings of the 2021 4th International Conference on Humanities Education
108. - and Social Sciences (ICHESS 2021)", Advances in Social Science, Education and Humanities
110. - 47. Zhou, J, Qi, J, & Shi, X. (2022). The Innovation of Entrepreneurship Education for Intangible
111. - Cultural Heritage Inheritance from the Perspective of Entrepreneurial Psychology. Front. Psychol.
112. - 13, 721219. doi: 10.3389/fpsyg.2022.721219 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.721219]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabani R, Mahmoudzadeh S M, Ghaderi E, Yavari Gohar F. Prioritization the problems of the comprehensive system of tourism education in Iran from the perspective of entrepreneurship. MEO 2023; 12 (3) : 6
URL: http://journalieaa.ir/article-1-581-fa.html

ربانی راضیه، محمودزاده سیّد مجتبی، قادری اسماعیل، یاوری گهر فاطمه. اولویت‌بندی مشکلات فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران از دیدگاه کارآفرینی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (3) :149-179

URL: http://journalieaa.ir/article-1-581-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645