[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 193-179 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پیامدهای شیوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس بر عملکرد آنان(مورد مطالعه: شهرستان کرخه)
یداله مهرعلی زاده ، جاسم چنانی*
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (50 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای شیوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس بر عملکرد آنان در شهرستان کرخه انجام شده است. این پژوهش ترکیبی تبیینی است. در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ 97/0 استفاده شد.  بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 132 نفر بوده و برای کسب نتایج دقیق تر، پرسشنامه بین 186 معلم توزیع شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 18 نفر از مدیران و مدیران منتخب بر اساس روش انتخاب و انتصاب تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.  برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.  در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. در بخش کمی میانگین عملکرد مدیران منتخب در ۴ مؤلفه هدایت معلمان در جهت ارتقاء کارآمدی و اثربخشی آنان، ایجاد محیط آرام و صمیمی، تأمین امکانات و تجهیزات لازم و تحکیم باورهای دینی بین دانش آموزان بالاتر از حد متوسط و در مؤلفه ایجاد ارتباط سازنده بین مدرسه و اجتماع  پایین تر از حد متوسط مشخص گردید. در بخش کیفی و پس از جمع آوری داده­های مصاحبه با مجریان و مدیران مدارس و کد گذاری باز و محوری آن ها، نقاط ضعف شیوه انتخاب و انتصاب در ۳ عامل اصلی ( ملاک و معیارها ، اجرا، مهارت ها) شناسایی شدند. نتایج تحلیل کمی نشان داد که عملکرد مدیرانی که بر اساس روش گزینش و انتصاب انتخاب شده بودند، رضایت بخش بود.  همچنین نقاط ضعف روش گزینش و انتصاب با نتایج کیفی پژوهش مشخص شد. از طریق غلبه بر این نقاط ضعف، انتخاب صحیح مدیران بهبود خواهد یافت.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: عملکرد، کارآیی و اثربخشی، ارتباط سازنده، باورهای دینی، انتصاب مدیران مدارس
متن کامل [PDF 491 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/9/14 | پذیرش: 1402/12/8
فهرست منابع
1. Adil, N., Rashidi, Z., & Frooghi, R. (2018). Strengthening school management committees: a framework for process and outcome. International Journal of Educational Management, 32(4), 701-718.‏ [DOI:10.1108/IJEM-03-2017-0072]
2. Adli, F. (2016). study of the process of selecting and appointing school principals in selected countries. The first international conference on comparative education. December 2 and 3, 2016. University of Lorestan. Khorramabad, Iran. (in Persian)
3. Akbasli, S., Sahin, M., & Gül, B. (2017). Selection Process of School Principals in Turkey and Some Other Countries: A Comparative Study. Universal Journal of Educational Research, 5(12), 2251-2258.‏ [DOI:10.13189/ujer.2017.051215]
4. Amani, Y. (2015). Investigating the selection and appointment mechanisms of secondary school principals in Ilam province. Master's thesis. Allameh Tabatabaei University. (in Persian)
5. Azhaband, A. (2019). Theoretical foundations and principles of educational management. Tehran: Rovan publishing house, fourth edition. (in Persian)
6. Bahmaniya, Sh. (2018). Analyzing the new method of selecting school principals in the 2nd district of Ahvaz, master's thesis. Chamran martyr of Ahwaz University. (in Persian)
7. Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative education, 2014.‏ [DOI:10.4236/ce.2014.58069]
8. Dampson, D. G. (2019). Selection and Appointment of Basic School Headteachers in Ghana: Looking Back to Move Forward. Education Quarterly Reviews, 2(1), 1-13.‏ [DOI:10.31014/aior.1993.02.01.33]
9. Dube, B., & Tsotetsi, C. (2020). The ambivalence of comradeship in the appointment of principals: A threat to the provision of quality education. South African Journal of Education, 40(2), S1-S10.‏ [DOI:10.15700/saje.v40ns2a1733]
10. Ebrahimpour, S., Asgharpour Alamdari, F. & Begum Hezhiri, E.(2017). Examining the selection process of education school principals in Mazandaran province, the third national conference on new approaches in education and research, Mahmoud Abad.(in Persian)
11. Eliasi Nejad, A. (2016). Examining the process of selection and retention of principals of the first year of secondary schools and identifying the most important factors affecting it: a case study, Joghtai city. Master's thesis. Mashhad Ferdowsi University. (in Persian)
12. Farah Bakhsh, S. (2016). Compilation of scientific and professional qualifications of principals of primary schools in Lorestan province. School management scientific research quarterly. Fifth period, first issue. pp. 113-127. (in Persian)
13. Wayne K. Hoy , Cecil G. Miskel. (2014). Educational management, theory, research and application. Translated by Soleimani, N., Safari, M., Nazari, S. M. Tehran: Samt Publications.
14. Lemoine, P. A., McCormack, T. J., & Richardson, M. D. (2018). Planning Strategies to Fill Principal Vacancies: The Issues and Some Choices. Educational Planning, 25(1), 17-28.‏
15. Mahdipour, M. (2016). Investigating how to appoint school principals in education in Lali city, master's thesis. Chamran martyr of Ahwaz University. (in Persian)
16. Mehr Alizadeh, Y. (2008). New management theories of theoretical and practical issues. Ahvaz: Press of Shahid Chamran University of Ahvaz. (in Persian)
17. Mirkamali, S. M. (2019). Educational leadership and management, Tehran: Yestron Publishing. (in Persian)
18. Narimani, B. Mehrdad, H. & Jalili, R. (2021). A study of drivers for improving the performance of school principals, Journal of Educational Sciences of Shahid Chamran University of Ahvaz, Spring and Summer 2021, 6th period, 28th year, number 1, pp. 89-106. (in Persian)
19. Piriaei, H., Niknami, M. (2016). Providing a model for improving the appointment system and promotion of education managers. Journal of management and planning in educational systems. Volume 10, Number 1 (consecutive 18), Spring and Summer 2016, pp. 9-28. (in Persian)
20. Saadat, E. (2012). Human resources management. Tehran: Samt Publishing House(in Persian)
21. Sadat Hosseini, M., Kohi Nezad, A. (2015). A comparative study of the selection and appointment of school principals in the educational systems of Iran and Japan. International Conference on Humanities and Behavioral Sciences (September 2015). (in Persian)
22. Safarnejad, T. (2018). Investigating the mechanisms of selection and appointment of principals of primary schools, a case study: Lorestan province, master's thesis. Allameh Tabatabaei University. (in Persian)
23. The set of approvals of the Supreme Council of Education, the fundamental transformation of education document (2011). Holy Mashhad Document: School Publications. (in Persian)
24. Zulfiqari, F. (2017). Compilation of competency model and executive guidelines for selecting and appointing school principals, master's thesis. Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (in Persian)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehr Alizadeh Y, Chenani J. Investigating The Consequences of Selection and Appointment Methods of School Principals on Their Performance in Karkheh city.. MEO 2024; 13 (1) : 8
URL: http://journalieaa.ir/article-1-670-fa.html

مهرعلی زاده یداله، چنانی جاسم. بررسی پیامدهای شیوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس بر عملکرد آنان(مورد مطالعه: شهرستان کرخه). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (1) :179-193

URL: http://journalieaa.ir/article-1-670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657