پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری بصیر مدیران مدارس بر توسعه حرفه ای معلمان با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز بود که تعداد 901 نفر اعلام شد که از بین آنها 260 معلم به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری بصیر، توانمندسازی روانشناختی و توسعه حرفهای استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ (بالای 7/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری بصیر مدیران مدارس و توانمندسازی روانشناختی معلمان بر توسعه ی حرفهای معلمان در سطح 01/0 تأثیر مثبت دارد. رهبری بصیرانه مدیران مدارس به دلیل توانمندسازی روانشناختی معلمان تأثیر غیرمستقیم مثبتی بر توسعه ی حرفه ای معلمان در سطح 05/0 دارد. با توجه به شاخصهای برازش بهدستآمده، میتوان ادعا کرد که مدل رابطه بین رهبری بصیر مدیران و توسعه حرفهای معلمان به دلیل نقش میانجی توانمندسازی، از برازش خوبی برخوردار است.