[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رهبری بصیر مدیران مدارس در توسعه حرفه‌ای معلمان با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی
سیروس قنبری ، اسماعیل حسین پور*
دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (27 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری بصیر مدیران مدارس بر توسعه حرفه ای معلمان با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز بود که تعداد 901 نفر اعلام شد که از بین آن ها 260 معلم به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری بصیر، توانمندسازی روان‌شناختی و توسعه حرفه‌ای استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ (بالای 7/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری بصیر مدیران مدارس و توانمندسازی روان‌شناختی معلمان بر توسعه ی حرفه‌ای معلمان در سطح 01/0 تأثیر مثبت دارد. رهبری بصیرانه مدیران مدارس به دلیل توانمندسازی روانشناختی معلمان تأثیر غیرمستقیم مثبتی بر توسعه ی حرفه ای معلمان در سطح 05/0 دارد. با توجه به شاخص‌های برازش به‌دست‌آمده، می‌توان ادعا کرد که مدل رابطه بین رهبری بصیر مدیران و توسعه حرفه‌ای معلمان به دلیل نقش میانجی توانمندسازی، از برازش خوبی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: توانمندسازی روانشناختی، توسعه حرفه‌ای معلمان، رهبری بصیر.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/8/6 | پذیرش: 1404/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713