[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی معلم نوآور در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
عادل زاهد بابلان* ، مرتضی جاویدپور ، سلیم کاظمی ، عظیم امیدوار
گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (8 مشاهده)
معلمان یکی از ارکان مهم و اصلی در ساختار آموزش و پرورش هستند که افت کمی و کیفی آن­ها تأثیر مستقیم بر اهداف و عملکرد آموزش و پرورش دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر معلم نوآور  در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش داده بنیاد انجام شده است. نمونه­گیری استفاده شده در این پژوهش، نمونه­گیری خوشه­ای و با شیوه نمونه­گیری هدفمند بود. منبع اصلی جمع­آوری اطلاعات، انجام مصاحبه­های عمیق با معلمان و مدیران باتجربه و اساتید خبره در حوزه آموزش و پرورش کشور بودند. تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 18 مصاحبه انجام شد. پس از جمع­آوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبه­های مکتوب با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند. یافته­های پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان می­دهد عوامل موثر بر معلم نوآور در نظام آموزش و پرورش با 87 کد و در 5 مقوله عوامل علی، عوامل زمینه­ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها است.  بنابراین با کاربست این عوامل می­توان گفت که لازم است در روش کار معلم تغییرات کلی از شیوۀ سنتی به سمت شیوه­های عملی و نوآورانه سوق داده شود و معلمان کلاس خود را از حالت یکنواخت و خودمحوری خارج کنند.
 
واژه‌های کلیدی: معلم نوآور، مدرسه، آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713