گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (8 مشاهده)
معلمان یکی از ارکان مهم و اصلی در ساختار آموزش و پرورش هستند که افت کمی و کیفی آنها تأثیر مستقیم بر اهداف و عملکرد آموزش و پرورش دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر معلم نوآور در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش داده بنیاد انجام شده است. نمونهگیری استفاده شده در این پژوهش، نمونهگیری خوشهای و با شیوه نمونهگیری هدفمند بود. منبع اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با معلمان و مدیران باتجربه و اساتید خبره در حوزه آموزش و پرورش کشور بودند. تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 18 مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبههای مکتوب با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان میدهد عوامل موثر بر معلم نوآور در نظام آموزش و پرورش با 87کد و در 5 مقوله عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها است. بنابراین با کاربست این عوامل میتوان گفت که لازم است در روش کار معلم تغییرات کلی از شیوۀ سنتی به سمت شیوههای عملی و نوآورانه سوق داده شود و معلمان کلاس خود را از حالت یکنواخت و خودمحوری خارج کنند.