رهبری دیجیتالی به عنوان پیشنیاز موفقیت در آموزش عالی شناخته میشود. این مدل رهبری نه تنها به بهبود فرآیندهای آموزشی کمک میکند، بلکه به نظام آموزش عالی این امکان را میدهد تا به سرعت خود را با تغییرات فناوری وفق دهد و از فرصتهای جدید بهرهبرداری کند. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد رهبری دیجیتالی در آموزش عالی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. میدان پژوهش شامل بیش از 80 مقاله بوده که از میان آنها 40 سند برای تحلیل انتخاب شدند. در فرایند تحلیل دادهها ابتدا 112 کد باز استخراج شد، سپس 13 مقوله اصلی و در نهایت 4 مفاهیم فراگیر به عنوان ابعاد رهبری دیجیتالی شناسایی شدند. یافتهها نشان دادند که رهبری دیجیتالی شامل ۴ بعد و ۱۳ مؤلفه است: 1- بعد مدیریتی دارای ۶ مؤلفهی چشمانداز دیجیتالی، حمایت از اساتید و کارکنان در توسعه مهارتهای دیجیتالی، حکمرانی دیجیتالی، رهبری و حمایت از نوآوریهای دیجیتالی، تصمیمگیریهای مبتنی بر داده، سازماندهی منابع برای تحول دیجیتالی، 2- بعد شخصیتی دارای ۲ مؤلفهی مهارتهای شناختی و پذیرش تغییر، 3- بعد فنی دارای ۳ مؤلفهی ، سواد دیجیتال، مهارتهای امنیتی، معماری دیجیتال)، 4- بعد اجتماعی هم دارای 2 مؤلفهی، استفاده از رسانههای دیجیتالی و جامعه یادگیری دیجیتال میباشد. این ابعاد به عنوان پایههای رهبری دیجیتالی در نظامهای آموزشی عمل میکنند و میتوانند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کنند. با توجه به این ابعاد، نظامهای آموزش عالی میتوانند استراتژیهای مؤثری برای پیادهسازی رهبری دیجیتالی تدوین کنند.