[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ابعاد رهبری دیجیتالی در نظام آموزش عالی: پژوهش کیفی
کبری خباره*
دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (7 مشاهده)
رهبری دیجیتالی به عنوان پیش‌نیاز موفقیت در آموزش عالی شناخته می‌شود. این مدل رهبری نه تنها به بهبود فرآیندهای آموزشی کمک می‌کند، بلکه به نظام آموزش عالی این امکان را می‌دهد تا به سرعت خود را با تغییرات فناوری وفق دهد و از فرصت‌های جدید بهره‌برداری کند. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد رهبری دیجیتالی در آموزش عالی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. میدان پژوهش شامل بیش از 80 مقاله بوده که از میان آنها 40 سند برای تحلیل انتخاب شدند. در فرایند تحلیل داده‌ها ابتدا 112 کد باز استخراج شد، سپس 13 مقوله اصلی و در نهایت 4 مفاهیم فراگیر به عنوان ابعاد رهبری دیجیتالی شناسایی شدند. یافته‌ها نشان دادند که رهبری دیجیتالی شامل ۴ بعد و ۱۳ مؤلفه است: 1- بعد مدیریتی دارای ۶ مؤلفه‌ی چشم‌انداز دیجیتالی، حمایت از اساتید و کارکنان در توسعه مهارت‌های دیجیتالی، حکمرانی دیجیتالی، رهبری و حمایت از نوآوری‌های دیجیتالی، تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده، سازماندهی منابع برای تحول دیجیتالی، 2- بعد شخصیتی دارای ۲ مؤلفه‌ی مهارت‌های شناختی و پذیرش تغییر، 3- بعد فنی دارای ۳ مؤلفه‌ی ، سواد دیجیتال، مهارت‌های امنیتی، معماری دیجیتال)، 4- بعد اجتماعی هم دارای 2 مؤلفه‌ی، استفاده از رسانه‌های دیجیتالی و جامعه یادگیری دیجیتال می‌باشد. این ابعاد به عنوان پایه‌های رهبری دیجیتالی در نظام‌های آموزشی عمل می‌کنند و می‌توانند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کنند. با توجه به این ابعاد، نظام‌های آموزش عالی می‌توانند استراتژی‌های مؤثری برای پیاده‌سازی رهبری دیجیتالی تدوین کنند.
 
واژه‌های کلیدی: رهبری دیجیتالی، فناوری، آموزش عالی، فراترکیب
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1403/9/25 | پذیرش: 1404/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713