گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (16 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی مشارکت کاری در رابطه بین رهبری دیجیتال و رفتار نوآورانه با چابکی سازمانی در آموزشوپرورش بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس دخترانه ناحیه 2 شهر کرمانشاه به تعداد 219 نفر بودند که به دلیل محدود بودن جامعه، به روش سرشماری همه آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند اما تعداد 208 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه استفاده شد. الف: پرسشنامه چابکی سازمانی، ب: پرسشنامه رهبری دیجیتال، ج: پرسشنامه رفتار نوآورانه، د: پرسشنامه مشارکت کاری. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری توسط نرمافزار PLSنسخه 4 استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر رفتار نوآورانه بر چابکی سازمانی مثبت و معنیدار است. رهبری دیجتیال بر مشارکت کاری تأثیر مثبت و معنیدار دارد. اثر رفتار نوآورانه بر مشارکت کاری مثبت و معنیدار است. اثر رهبری دیجتیال بر چابکی سازمانی معنیدار نیست. اثر مشارکت کاری بر چابکی سازمانی معنیدار نیست. نقش میانجی مشارکت کاری معنیدار نیست. نتیجهگیری میشود باوجوداینکه مدل نظری از برازش مطلوبی برخوردار بود، با اینحال، فرضیه میانجیگری از طریق متغیر مشارکت کاری تأیید نشد. این یافتهها نشان میدهند اگرچه ساختار کلی روابط معتبر است، اما مکانیزم پیشبینی شده برای تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته در این پژوهش نیاز به بازنگری دارد.