گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (19 مشاهده)
یکی از مسائل اصلی در مورد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، غلبه بر مشکلات عدم تطابق بین تحصیلات و نیازهای مشاغل در بازار کار است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش مهارتهای اشتغالپذیری بر عدم تطابق تحصیل-شغل در بین فارغالتحصیلان دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، فارغالتحصیلان دانشگاه ارومیه در سالهای 1390 تا 1400 بودند که از میان آنها 631 نفر به روش طبقهای نسبی و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد مهارت های اشتغال پذیری و عدم تطابق افقی تحصیل- شغل استفاده شد سنجش متغیر "عدم تطابق عمودی تحصیل-شغل" با پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تایید اساتید راهنما رسیده و ضریب پایایی، 754/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته که شامل تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و رگرسیون چندگانه است. یافتهها نشان داد به طور کلی مهارتهای اشتغالپذیری فارغالتحصیلان دانشگاهی بر عدم تطابق تحصیل-شغل تأثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر مهارتهای اشتغالپذیری فارغالتحصیلان دانشگاهی بر عدم تطابق افقی و عمودی تحصیل-شغل نیز تایید گردید. همچنین بین فارغالتحصیلان گروههای عمده آموزشی دانشگاهی از نظر مهارتهای اشتغالپذیری، عدم تطابق افقی تحصیل-شغل و عدم تطابق عمودی تحصیل-شغل تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجــه بــه یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد توسـعهی مهارتهای اشتغالپذیری و انطبـاق تحصیلات فارغالتحصیلان دانشگاهها بـا نیازهـای شـغلی و حرفـهای حائـز اهمیـت جـدی است که باید مـورد توجه قـرار گیـرد.