با توجه به لزوم ساخت و بهره برداری الگوهای بومی، تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی افزایش بهرهوری مدیران در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در این راستا، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته (کیفی-کمی) است. صاحبان فرایند برای دستیابی به الگوی بهره وری مدیران، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از خبرگان و کارشناسان صاحب نظر تربیت معلم به صورت هدفمند و تا اشباع نظری بود. در مرحلهی کمی با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 126 نفر به عنوان نمونه از جامعه آماری (314 نفر)، مدیران سازمان مرکزی و استانی دانشگاه فرهنگیان کشور با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل عامل اکتشافی، آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافته ها نشان داد: عوامل انگیزشی، عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی به عنوان عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری مدیران دانشگاه فرهنگیان شناخته شده اند. مؤلفه های عوامل انگیزشی با میانگین 3.89 بیش از سایر ویژگیها مهم تلقی شده و مؤلفههای عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی با توجه به شاخص اهمیت در اولویت های بعدی قرار دارند. برای بهبود بهره وری منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان لازم است، زمینه و بستر مناسب تری را جهـت تقویـت دانشـگاه در جامعه فراهم نمود. چرا کـه بهـره وری منابع انسانی متاثر از زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور است.