[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 211-247 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزشی و پرورشیِ الگوی مدیریت آموزش خودراهبر در علوم دینی بر یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
محمدرضا بهرنگی، سعید صیدی
استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (3551 مشاهده)
آموزش معلمان و یادگیری دانش‌آموزان در این عصر بسیار حرفه­ای شده و روش‌های آموزش نیازمند جوابگویی به پیچیدگی نیازهای آموزش-یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر پرورشی و آموزشی الگوی مدیریت آموزش خودراهبر در آموزش علوم دینی بر رفتار خودراهبری و پیشرفت درسی دانش­آموزان بود. میزان رفتار خودراهبری دانش‌آموزان به لحاظ قابلیت‌ یادگیری، برنامه‌مندی، استقلال در یادگیری، مسئولیت‌پذیری، علاقه به یادگیری، ارزیابی و تفکر انتقادی، خلاقیّت، خودمنظبتی و تعامل، با طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بررسی شد. دو کلاس با 28 و 24 دانش‌آموز پسر پایه نهم دبستان امام رضا در منطقه آموزشی نیروگاه شهر قم به طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دوره آموزشی برای هر دو گروه 14 جلسه 75 دقیقه‌ای در 8 هفته با محتوای درسی برابر بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه یادگیری خودراهبری بود که رواییش توسط صاحبنظران، روایی سازه­اش توسط تحلیل عاملی، و پایاییش توسط ضریب الفای کرانباخ تأیید شد. ابزار سنجش پیشرفت تحصیلی در سه زمینه دانش، مهارت و نگرش آزمون مداد کاغذی معلم ساخته و چک لیست بود. آمار توصیفی (میانگین، و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تی مستقل و کوواریانس) در تحلیل داده‌ها به کار رفت. نتایج پژوهش تفاوت آماری معنادار آموزش علوم دینی با الگوی مدیریت آموزش خودراهبر را در یادگیری رفتار خودراهبری دانش‌آموزان گروه آزمایش نشان داد. بر مبنای یافته‌های این پژوهش، کاربست الگوی مدیریت آموزش خودراهبر به عنوان راهبردی جدید در آموزش علوم دینی جهت پرورش مهارت خودراهبری دانش‌آموزان و پیشرفت آموزشی و درسی آنها توصیه گردید.
 
واژگان کلیدی: الگوی مدیریت آموزش، یادگیری خود راهبر، آموزش علوم دینی، اثرات پرورشی و آموزشی
واژه‌های کلیدی: الگوی مدیریت آموزش، یادگیری خود راهبر، آموزش علوم دینی، اثرات پرورشی و آموزشی
متن کامل [PDF 514 kb]   (989 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Studying the nurturing and instructing effects of self-directed management education model in religious science on students’ self-directed behavior and academic achievement. 3. 2017; 6 (1) :211-247
URL: http://journalieaa.ir/article-1-93-fa.html

بهرنگی محمدرضا، صیدی سعید. بررسی تأثیر آموزشی و پرورشیِ الگوی مدیریت آموزش خودراهبر در علوم دینی بر یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان . دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1396; 6 (1) :211-247

URL: http://journalieaa.ir/article-1-93-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219