[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 115-151 برگشت به فهرست نسخه ها
ایجاد ساختار توانمندساز و حامی‌نوآوری لازمه تحقق مدارس نوآور؛ پژوهشی ترکیبی
رضا حیدری فرد ، حسن رضا زین آبادی، محمدرضا بهرنگی، بیژن عبدالهی
دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (301 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ساختار توانمندساز و حامی نوآوری در مدارس متوسطه شهر تهران به منظور ایجاد چهارچوب مفهومی مناسب، توسعه‌ی مبانی نظری آن و ارائه الگو انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و از نوع متوالی است. در بخش کیفی 37 نفر از استادان، مدیران و معلمان نوآور به عنوان مشارکت کننده و به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری تمامی دبیران مرد مدارس متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-94 بودند که از میان آنها بر اساس فرمول لوی و لمشو(1999) تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای متناسب با حجم نمونه استفاده شد. جهت گردآوری داده­ها در بخش کیفی از مصاحبه­ی نیمه ساختار یافته و برای بخش کمّی از پرسش‌نامه محقق ساخته بهره برده‌ شد. روایی بخش کیفی از نوع محتوایی و بخش کمّی روایی محتوایی و سازه بود. پایایی پرسش­نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 ارزیابی شد. نتایج بخش کیفی هر یک از ابعاد و مؤلفه­های ساختار نوآورانه مدرسه را نشان داد. نتایج بخش کمّی با انجام تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم هر یک از ابعاد و مؤلفه­های اصلی و فرعی تشکیل‌دهنده ساختار نوآورانه را به خوبی تبیین کرد. به منظور آزمون و اعتبار یابی الگو نرم افزار   PLS به کار رفت. نتایج یافته­ها پیشنهاد می‌نماید اگر ساختار مدارس بر اساس ابعاد و مؤلفه­های شناسایی شده ایجاد و توانمند شوند باعث ترغیب معلمان و کارکنان به نوآوری می­گردد.
 
 
واژه‌های کلیدی: ساختار توانمندساز و حامی‌نوآوری، مدارس متوسطه، مدارس نوآور، آمیخته اکتشافی
متن کامل [PDF 442 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

To Create enabling Structure and in Favor of Innovation Requisite of Realizing an Innovative Schools : a mixed method research . 3. 2018; 6 (2) :115-151
URL: http://journalieaa.ir/article-1-98-fa.html

حیدری فرد رضا، زین آبادی حسن رضا، بهرنگی محمدرضا، عبدالهی بیژن. ایجاد ساختار توانمندساز و حامی‌نوآوری لازمه تحقق مدارس نوآور؛ پژوهشی ترکیبی. دوفصلنامه علمي پژوهشي مديريت بر آموزش سازمانها. 1396; 6 (2) :115-151

URL: http://journalieaa.ir/article-1-98-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها(علمی- پژوهشی) Managing Education in Organizations
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731