[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نقش مهارت‌های اشتغال‌پذیری بر عدم تطابق تحصیل-شغل در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
سیدجمال میرقاسمی ، محمد حسنی* ، حسن قلاوندی
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (20 مشاهده)
یکی از مسائل اصلی در مورد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، غلبه بر مشکلات عدم تطابق بین تحصیلات و نیازهای مشاغل در بازار کار است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش مهارت­های اشتغال­پذیری بر عدم تطابق تحصیل-شغل در بین فارغ­التحصیلان دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، فارغ­التحصیلان دانشگاه ارومیه در سال­های 1390 تا 1400 بودند که از میان آن­ها 631 نفر به روش طبقه­ای نسبی و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد مهارت های اشتغال پذیری و عدم تطابق افقی تحصیل- شغل استفاده شد سنجش متغیر "عدم تطابق عمودی تحصیل-شغل" با پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تایید اساتید راهنما رسیده و ضریب پایایی، 754/0 بدست آمده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با روش مدل­سازی معادلات ساختاری انجام گرفته که شامل تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و رگرسیون چندگانه است. یافته­ها نشان داد به طور کلی مهارت­های اشتغال­پذیری فارغ­التحصیلان دانشگاهی بر عدم تطابق تحصیل-شغل تأثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر مهارت­های اشتغال­پذیری فارغ­التحصیلان دانشگاهی بر عدم تطابق افقی و عمودی تحصیل-شغل نیز تایید گردید. همچنین بین فارغ­التحصیلان گروه­های عمده آموزشی دانشگاهی از نظر مهارت­های اشتغال­پذیری، عدم تطابق افقی تحصیل-شغل و عدم تطابق عمودی تحصیل-شغل تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجــه بــه یافته­های پژوهش می­توان بیان کرد توسـعه­ی مهارت‌های اشتغال­پذیری و انطبـاق تحصیلات فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها بـا نیازهـای شـغلی و حرفـه­ای حائـز اهمیـت جـدی است که باید مـورد توجه قـرار گیـرد.
 
واژه‌های کلیدی: تحصیلات فرانیاز، عدم تطابق تحصیل-شغل، فارغ‌التحصیلان، مهارت‌های اشتغال‌پذیری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725