کاربست تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد AHP در ارائه الگوی مدرسه اثربخش
|
صادق ملکی آوارسین*، حورا سودی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز |
|
چکیده: (3524 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره اول متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید گروه علوم تربیتی، روسا و معاونین آموزش و پرورش، مدیران و معاونان آموزشی مدارس، دبیران و اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه با مدرک علوم تربیتی در شمالغرب کشور میباشند که نمونهای به حجم 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گرد آوری دادههای تحقیق با استفاده از مبانی نظری تحقیق، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید، که بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی آن پایایی پرسشنامه(970/0=α) بدست آمد. دادههای جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی 16 مؤلفهای مدارس اثربخش بر اساس مؤلفهها و زیر مؤلفهها باتحلیل عاملی مرتبه اول و دوم دارای برازندگی مناسب بوده و در اولویت بندی مؤلفهها بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، تصمیم گیری با ضریب برآورد شده استاندارد (931/0 ) مؤثرترین، و مؤلفه نظارت و ارزیابی و ارائه بازخورد با ضریب برآورد شده استاندارد (603/0 )کم ترین تأثیر را داشتند. در مرحله بعدی پژوهش وزن هر یک از مؤلفهها و زیرمؤلفهها توسط تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار Excel، و ضریب ناسازگاری با استفاده از نرم افزار MATLAB محاسبه شده و الگوی خطی مدارس اثربخش بر حسب ضریب تأثیر و ضریب اهمیت بدست آمد. نتایج نشان داد که اولویت بندی مؤلفهها با اعمال میزان اهمیت آنها تغییر پیدا کرده و در اولویت بندی نهایی، معلم اثربخش(148/0) اولین رتبه و نهفتگی(0126/0) آخرین رتبه را دارا میباشد. |
|
واژههای کلیدی: مدارس اثربخش، تحلیل عاملی تأییدی، رویکرد AHP، معلم اثربخش، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 897 kb]
(1173 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|