کاهش ناهنجاریهای یادگیری دانشآموزان ناشی از همنهشتی مراحل نظارت بالینی با مراحل الگوی مدیریت آموزش فیزیک (مورد مطالعه: مبحث انرژیها در دوره دوم مقطع متوسطه)
|
محمدرضا بهرنگی*، عبدالرحیم نوه ابراهیم، افسانه شیشهگر |
دانشگاه خوارزمی |
|
چکیده: (3177 مشاهده) |
هدف این پژوهش، سنجش نظر دو گروه دبیران فیزیک دربارۀ مناسبت سناریوی تدریس تدوین یافته برای آموزش 31 صفحه فصل 2 حاصل از همنهشتی مراحل الگوی نظارت کلینیکی و مراحل الگوی مدیریت آموزش فیزیک دورۀ دوّم مقطع متوسطه با کاهش ناهنجاری یادگیری دانشآموزان بود. هدف پژوهش کاربردی، توصیفی- شبه آزمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته 100 گویهای ماتریسی همنهشتی 10 مرحله نظارت کلینیکی در ده گام مدیریت آموزش بود. آموزش در خلال 5 هفته متوالی و 10جلسه 90 دقیقهای حاصل از کار تیمی استاد درس نظارت و راهنمای تعلیماتی به عنوان استاد راهنمای دانشجو معلم؛ خود دانشجو معلم در نقش راهنما؛ و 7 دبیر فیزیک در گروه آزمایش (آشنا با الگوی مدیریت آموزش از سال 1396) و7 دبیر ناآشنا به الگو در گروه گواه (نمونه در دسترس از معلمان گروه فیزیک منطقه3) انجام گرفت. روایی پرسشنامه با استعلام و توافق نظر استاد راهنما، دانشجو معلم و نظر 7 معلم آشنا به الگو و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 تأیید و در تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین) و انحراف معیار و آمار استنباطی (تی مستقل و تحلیل کواریانس) استفاده شد. بر اساس ضریب تأثیر 373/0 مشخص شد هر دو گروه به تأثیر معنادار اجرای سناریوی مذکور در کاهش ناهنجاری یادگیری شاگردان و افزایش پیشرفت تحصیلی آنها معتقدند. تفاوت نظر گروه آزمایش با گروه گواه نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بنابراین کاربرد الگو برای افزایش پیشرفت تحصیلی وکاهش ناهنجاریهای یادگیری توصیه گردید.
|
|
واژههای کلیدی: نظارت بالینی، الگوی مدیریت آموزش فیزیک، کاهش ناهنجاریهای یادگیری |
|
متن کامل [PDF 334 kb]
(845 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1398/3/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|