تحلیل داده بنیاد مؤلفههای رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران
|
محمد علی کلانتری*، جلیــل بهــارستـان، محمد علی نادی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان |
|
چکیده: (3570 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای رفتار مدیریتی به منظور ارائه مدل برای نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و به روش نظریه دادهبنیاد- رویکرد عینیگرایی اشتراوس و کربین با بهرهگیری از منطق پارادایمی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری نظری، مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 38 نفر از رؤسا و معاونین دانشگاههای کشور؛ اعم از دولتی، آزاد، پیامنور، فرهنگیان و غیرانتفاعی که در ارتباط با موضوع پژوهش صاحب نظر بودند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته دادهها جمعآوری و اشباع نظری حاصل گردید. ساختار اصلی تحلیل دادهها بر مبنای سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. ابتدا دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته مورد تحلیل قرار گرفت و مفاهیم جزیی از دادهها استخراج شد. بر اساس مفاهیم جزیی، 160 مفهوم کلی شکل گرفت و بر اساس مفاهیم کلی 20 مقوله فرعی ایجاد شد. پس از بازنگری مفاهیم جزیی، مفاهیم کلی و مقولههای فرعی، ارتباط آنها با مقولههای اصلی مشخص گردید. جهت یکپارچهسازی مؤلفهها، از تکنیک استفاده از نمودار، بهرهگیری و مدل رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران تدوین شد. نتایج نشان داد که ایجاد یک جریان طبیعی و سالم از تئوری، تحقیق و عمل در ارتباط با مفاهیم و مقولههای رفتار مدیریتی، میتواند در بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی مجدد این مؤلفهها به مدیران کمک نماید و افزایش بازده فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی را در پی داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: جامعهشناسی مدیریت، رفتار سازمانی، رفتار مدیریتی، روانشناسی مدیریت، مدیریت منابع انسانی. |
|
متن کامل [PDF 627 kb]
(1388 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1397/7/25 | پذیرش: 1398/1/20 | انتشار: 1398/6/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|