سنجش و ارزیابی کیفیت برنامههای آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت ـ عملکرد (IPA)
|
علی یاسینی*، امین پناه |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. |
|
چکیده: (2535 مشاهده) |
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی تضمین کیفیت در آموزش نومعلمان با روش تحلیل اهمیت ـ عملکرد بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی که در آن، دادههای کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و دو پرسشنامه احصاء شده از مصاحبهها، جمع آوری شدند. نمونه آماری در بخش کمی به کمک روش نمونه گیری تصادفی طبقهای شامل 110 شرکتکننده در دوره آموزشی و 25 مدرس و در بخش کیفی با شیوه نمونهگیری هدفمند تعداد 30 شرکتکننده و 16 مدرس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی دادههای کیفی، از روش چک کردن اعضاء و جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد. همچنین پایایی پرسشنامهها، با استفاده از روش آلفای کرونباخ (88/0 برای پرسشنامه فراگیران و 79/0 برای پرسشنامه مدرسان)، محاسبه گردید. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای کیفی مصاحبه و همچنین روشهای آماری شامل همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب تعیین، آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی، استفاده شد. در نهایت پس از شناسایی مؤلفههای کیفیت در آموزش منابع انسانی، با روش تحلیل اهمیتـ عملکرد، ماتریس تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی جدیدی مشتمل بر 48 مؤلفه برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی سیستیم آموزشی ایران ارائه گردید. نتایج نشان داد که مدرسان و فراگیران به طور مشترک شاخصهای مطلوب و مناسب بودن مرکز آموزشی، تناسب مدت زمان دوره با حجم محتوا، همسطح بودن نسبی نو معلمان به لحاظ دانش و مهارتهای مربوطه، و تسلط نو معلمان به مطالب پیش نیاز یادگیری محتوای دوره آموزشی، را به عنوان مهمترین شاخصهای تضمین کیفیت آموزش نو معلمان عنوان کرده اند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش منابع انسانی، تضمین کیفیت، مدل تحلیل اهمیت ـ عملکرد. |
|
متن کامل [PDF 458 kb]
(928 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/1/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|