طراحی الگوی توسعه حرفهای مدیران مدارس ابتدایی در اُفق 1404 با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
|
امیر یوسفی، صادق ملکی آوارسین*، بهنام طالبی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. |
|
چکیده: (3309 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مناسب برای توسعۀ حرفهای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی در افق 1404 استانهای آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، اردبیل و زنجان در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریۀ دادهبنیاد (طرح سیستماتیک) در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت آموزشی در استانهای شمالغرب کشور بوده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و گلولهبرفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 12 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش و پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبهشوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبههای انجام گرفته، شاخصها و معیارهای اولیۀ توسعۀ حرفهای مدیران مدارس شناسایی شده و تعداد 435 کد باز استخراج و از تلفیق آنها تعداد 34 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 14 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی یا الگوی مطلوب توسعۀ حرفهای مدیران مدارس در شش مقولۀ اصلی شرایط علّی (توانمندسازی، خطمشیها)، پدیدۀ محوری (توسعۀ حرفهای مدیران مدارس)، شرایط زمینهای (شرایط محیطی، شرایط سازمانی، جهانیشدن)، شرایط مداخلهگر (درونسازمانی، برونسازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی، ملی) و پیامدهای توسعۀ حرفهای مدیران (بالندگی فردی، بالندگی سازمانی، بالندگی اجتماعی) ارائه گردیده است.
|
|
واژههای کلیدی: صلاحیتهای حرفهای، توسعه حرفهای، مدیران مدارس دورۀ ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 441 kb]
(2859 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزش درسایر سازمانها دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/5/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|