[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 33-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی دانش‌آموزان ابتدایی
مریم تقوایی یزدی*
دانشگاه ازاد اسلامی ساری
چکیده:   (2308 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان دختر مدارس دولتی دوره‌ی ابتدایی شهر ساری (ناحیه یک) انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه‌ی معلمان زن مشغول به خدمت دوره‌ی ابتدایی در شهرستان ساری در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 255 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه ­گیری تصادفی ساده 150 نفر به­­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‌ی 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن‌ از طریق ضریب آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تک‌نمونه­ای) و جهت آنالیز از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته­ها نشان داد که بین کاربرد فرایند حل مسأله، استنتاج و کاوشگری، تشویق دانش‌­آموزان در بکار­گیری خلاقیت، کاربرد فرایند استدلال و کاربرد فرایند تحلیل توسط معلمان با تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان رابطه‌ی معنی­داری وجود داشت. نتایج حاصل از سؤال اصلی نشان داد که در مجموع بین تفکر پژوهشی معلمان بر تقویت و توسعه‌ی تفکر پژوهشی دانش‌آموزان رابطه وجود داشته است.
واژه‌های کلیدی: معلمان پژوهشگر، تفکر پژوهشی، دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی.
متن کامل [PDF 296 kb]   (1863 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/9/24 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghvaeeyazdi M. Investigating the role of research teachers in strengthening and developing the research thinking of elementary students. MEO 2021; 9 (2) :11-33
URL: http://journalieaa.ir/article-1-164-fa.html

تقوایی یزدی مریم. بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی دانش‌آموزان ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :11-33

URL: http://journalieaa.ir/article-1-164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660