این پژوهش با هدف تعیین بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان دختر مدارس دولتی دورهی ابتدایی شهر ساری (ناحیه یک) انجام شد.از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی معلمان زن مشغول به خدمت دورهی ابتدایی در شهرستان ساری در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 255 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 150 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی محققساختهی 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تکنمونهای) و جهت آنالیز از نرمافزار SPSS استفاده گردید.یافتهها نشان داد که بین کاربرد فرایند حل مسأله، استنتاج و کاوشگری، تشویق دانشآموزان در بکارگیری خلاقیت، کاربرد فرایند استدلال و کاربرد فرایند تحلیل توسط معلمان با تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود داشت. نتایج حاصل از سؤال اصلی نشان داد که در مجموع بین تفکر پژوهشی معلمان بر تقویت و توسعهی تفکر پژوهشی دانشآموزان رابطه وجود داشته است.
taghvaeeyazdi M. Investigating the role of research teachers in strengthening and developing the research thinking of elementary students. MEO 2021; 9 (2) :11-33 URL: http://journalieaa.ir/article-1-164-fa.html
تقوایی یزدی مریم. بررسی نقش معلمان پژوهشگر در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی دانشآموزان ابتدایی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :11-33