پژوهش حاضر با رویکردی ترکیبی تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه را بررسی کرده است. بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. با نمونه گیری هدفمند بیست نفر داوطلب انتخاب شدند. با انجام مصاحبه داده ها در نفر هفدهم به اشباع رسیدند. محقق در بخش کیفی برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون بهره برد، در نتیجه 88 مورد از تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شناسایی و در حوزه های دانش آموزی، اولیاء دانش آموزان، همکاران آموزشی، مدیریت مدرسه، ادارات و مناطق آموزشی، بالا دستی و تصمیم گیرندگان طبقه بندی شدند. در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعهی آماری مورد مطالعه 285 مدیر مدرسه ابتدایی شهر ارومیه در سالتحصیلی98-99 بود.165 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی تجارب دشوار مدیران بر اساس داده های بخش کیفی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. جهت تعیین روایی محتوای کمی CVRو CVI محاسبه گردید.امتیاز CVR آیتم ها از عدد جدول لاوشه(62/.)بزرگتر بود.شاخص روایی محتوا، 97/. تعیین شد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0/83) محاسبه گردید. از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر، روش فورنل و لارکر و معیار برازش برای تحلیل داده ها در این بخش استفاده شد. نتایج بخش کمی مقدار شاخص نیکویی معادل 0/45برازش کلی و بالای متوسط برای مدل ساختاری را نشان دادند. یافته ها بر ضرورت توجه به تجارب دشوار مدیران مدارس و تلاش برای رفع چالش های آنها، نیز مستند سازی و بهره گیری از این تجارب تاکید کردند.
Razmian M, Maleki Avarsin S, Yari Haj Ataloo J. Designing and evaluating a model of difficult experiences of primary school principals in Urmia. MEO 2021; 9 (2) :207-235 URL: http://journalieaa.ir/article-1-176-fa.html
رزمیان محمد، ملکی آوارسین صادق، یاری حاج عطالو جهانگیر. تدوین و ارزیابی الگوی تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :207-235