[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 235-207 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و ارزیابی الگوی تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه
محمد رزمیان ، صادق ملکی آوارسین* ، جهانگیر یاری حاج عطالو
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1575 مشاهده)
پژوهش حاضر با رویکردی ترکیبی تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه را بررسی کرده است. بخش کیفی با استفاده از روش پدیدار‌شناسی توصیفی انجام شد. با نمونه گیری هدفمند بیست نفر داوطلب انتخاب شدند. با انجام مصاحبه داده ها در نفر هفدهم به اشباع رسیدند.  محقق در بخش کیفی برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون بهره برد، در نتیجه 88 مورد از تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شناسایی و در حوزه های دانش آموزی، اولیاء دانش آموزان، همکاران آموزشی، مدیریت مدرسه، ادارات و مناطق آموزشی، بالا دستی و تصمیم گیرندگان طبقه بندی شدند. در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه 285 مدیر مدرسه ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی98-99 بود. 165 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‌ی تجارب دشوار مدیران بر اساس داده های بخش کیفی بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. جهت تعیین روایی محتوای کمی CVR و CVI  محاسبه گردید. امتیاز CVR آیتم ها از عدد جدول لاوشه (62/.) بزرگتر بود.شاخص روایی محتوا، 97/. تعیین شد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه می‌باشد.  پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0/83) محاسبه گردید. از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر، روش فورنل و لارکر و معیار برازش برای تحلیل داده ها در این بخش استفاده شد. نتایج بخش کمی مقدار شاخص نیکویی معادل 0/45برازش کلی و بالای متوسط برای مدل ساختاری را نشان دادند. یافته ها بر ضرورت توجه به تجارب دشوار مدیران مدارس و تلاش برای رفع چالش های آنها، نیز مستند سازی و بهره گیری از این تجارب تاکید کردند.
واژه‌های کلیدی: مدیران مدارس، تجارب دشوار، چالش های مدیران، مدرسه
متن کامل [PDF 425 kb]   (696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/8/13 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razmian M, Maleki Avarsin S, Yari Haj Ataloo J. Designing and evaluating a model of difficult experiences of primary school principals in Urmia. MEO 2021; 9 (2) :207-235
URL: http://journalieaa.ir/article-1-176-fa.html

رزمیان محمد، ملکی آوارسین صادق، یاری حاج عطالو جهانگیر. تدوین و ارزیابی الگوی تجارب دشوار مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1399; 9 (2) :207-235

URL: http://journalieaa.ir/article-1-176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645