[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 116-95 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش برنامه درسی پنهان در تقویت هوش اخلاقی دانش‌آموزان
فرزاد عرب بافرانی ، هادی مصدق* ، محسن رفیعی
دانشگاه قم
چکیده:   (2114 مشاهده)
هدف پژوهش تعیین رابطه برنامه درسی پنهان باهوش اخلاقی دانش‌آموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ رویکرد کمی، ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی، و از لحاظ نوع تحلیل: همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه­ی آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم متوسطه ناحیه 3 قم بودند (20918 نفر)، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و درنهایت 379 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری داده‌ها  از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی لنیک و کیل با پایایی آلفای کرونباخ  91/0 و پرسشنامه برنامه درسی پنهان تقی پور و غفاری با پایایی آلفای کرونباخ 83/0 استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که سازه‌های هوش اخلاقی و برنامه درسی از روایی سازه لازم برخوردار می‌باشند و در روابط ساختاری، بین برنامه درسی پنهان مدارس و هوش اخلاقی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنی‌دار 51/0 وجود دارد. بررسی وزن های رگرسیونی نشان داد که در بین مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان، مؤلفه "مکانیسم تشویق و تنبیه"  با وزن رگرسیونی 38/0، "روابط موجود در مدرسه" با وزن رگرسیونی 61/0 و "فناوری اطلاعات و ارتباطات" با وزن رگرسیونی 45/0 به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین هوش اخلاقی داشتند. با توجه به یافته‌های تحقیق و رابطه مثبت برنامه درسی پنهان بر هوش اخلاقی پیشنهاد می‌شود برنامه ریزان درسی و مجریان و معلمان از ظرفیت برنامه درسی پنهان برای تقویت هوش اخلاقی دانش‌آموزان غافل نباشند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، هوش اخلاقی، دانش‌آموزان متوسطه، شهر قم
متن کامل [PDF 930 kb]   (846 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1400/11/10
فهرست منابع
1. Aghdasi, S., Kiamanesh, A., Mahdavi-Hezave, M., & Safarkhani, M. (2015). Teacher-student interaction in the classroom of successful and unsuccessful schools: A case study of the primary schools participating in the PIRLS 2006 and TIMSS 2007. Education and Training., 30(3), 120-193. [in persian].
2.  Alam-Hoda, J., Saleh Sadighpour, B., Belash, F., & Arefi, M. (2011). the Impact of ICT Application on Students' Ethical Attitude. Curriculum Studies, (12). [in persian].
3.  Alsubaei, M. (2015). Hidden Curriculum as One of Current Issue of Curriculum. Journal of Education and Practice, 6(33).
4.  Borba, M. (2005). The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing Kids Heart & Souls. National Educator Award, National Council سof Selfesteem. Jossey-Bass, 17-23.
5.  Borges, J. C., Ferreira, T. C., de Oliveira, M. S. B., Macini, N., & Caldana, A. C. F. (2017). Hidden curriculum in student organizations: Learning, practice, socialization and responsible management in a business school. The International Journal of Management Education. In Press. [DOI:10.1016/j.ijme.2017.03.003]
6.  Cadima, J., Leal, T., & Burchinal, M. (2010). The quality of teacher-student interactions: Associations with first graders' academic and behavioral outcomes. Journal of School Psychology, 48(6), 457-482. [DOI:10.1016/j.jsp.2010.09.001]
7.  Crowley, E. P. (2015). A qualitative analysis of mainstreamed behaviorally disordered aggressive adolescents' perceptions of helpful and unhelpful teacher attitudes and behaviors. Exceptionality, 4(3), 131-135. [DOI:10.1207/s15327035ex0403_1]
8.  Eisner, E, W. (2014). Concerns and aspirations for qualitative research in the new millennium. Qualitative Research, 1(2), 135-145. [DOI:10.1177/146879410100100202]
9.  Eskandari, H. (2010). the hidden curriculum. Tehran: Nasima. [in persian].
10.  Fathi Vajargah, K., & Vahed Choukadeh, S. (2008). Identifying citizenship education in the hidden curriculum from the point of view of female teachers in Tehran and suggesting ways to improve it. . . Journal of Educational Innovation, (17). [in persian].
11.  Fazl Elahi Ghomshei, S. (2015). Hidden curriculum and student responsibility, evaluating factors and priorities. Journal of Culture in Islamic University, (13), 587-604. [in persian].
12.  Ferguson, E., & Houghton, S. (2014). The effects of contingent teacher praise, as specified by Canter's Assertive Discipline Programme, on children's on - task behavior. Educational Studies, 18(1). [DOI:10.1080/0305569920180108]
13.  Gengel, M. and Turkoglu, A. (2016). Analysis through Hidden Curriculum of Peer Relation in Two Different Classes with Positive and Negative Classroom Climates. EducationalSciences:Theory&Practice, 16(6), 1893-1919. Retrieved from https://eric.ed.gov/fulltext/EJ1130765.pdf.
14.  Gol Mohammadian, M., Behrouzi, N., & Yaseminezhad, P. (2014). Moral intelligence, its nature and necessity. Medical Ethics, (33), 121-142. [in persian].
15.  Hashemipour, M. (2012). The Relationship between Hidden Curriculum and Belief Development and Academic Performance of High School Students of Hajiabad, 91-92. Master of Science Degree in Faculty of Education and Psychology. Islamic Azad University of Marvdasht. [in persian].
16.  Hedayati, A., Sarbaz Hosseini, A., Hedayati, M., & Rezaie, A. (2015). Identifying the desired achievements of the hidden curriculum from the perspective of student-teacher competence. Educational Leadership and Management Quarterly, 11(2). [in persian].
17.  Lennick, D., & Kiel, F. (2011). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success in turbulent time. New York: Prentice Hall.
18.  Maleki, H. (2006). Curriculum, Action Guide. Mashhad: Payam Andisheh. [in persian].
19.  Mehr Mohammadi, M. (2004). Viewpoints and approaches and perspectives. Mashhad: Astan Qods. [in persian].
20.  Norouzi Chegini, B., Sheykh Fini, A., Zareei, E., & Osareh, A. (2019). Explaining the effect of hidden curriculum on elementary school students' discipline. Curriculum Research, 2(15), 75-94. [in persian]
21.  Salehi, A. (2019). The Role of Informal Curriculum in Disciplinary Behavior of High School Girl Students. In Provincial Conference on the Role of Non-formal Education in Basic Research Curriculum.[in persian]
22.  Samiee zafarghandi, M. (2018). The relationship between hidden curriculum and students' emotional intelligence. Family and Research, 15(1), 136-119.[in persian].
23.  Taghipour, H. A., & Ghafari, H. (2010). The role of hidden curriculum in students' disciplinary behavior From the point of view of the principals and teachers of the girls' high schools in Khalkhal city in the academic year 88-89. Journal of Educational Sciences, 2(7), 23-65. [in persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Baferani F, Mosadegh H, Rafiee M. The Study the Role of Hidden curriculum in students moral intelligence reinforcement. MEO 2022; 10 (4) :95-116
URL: http://journalieaa.ir/article-1-234-fa.html

عرب بافرانی فرزاد، مصدق هادی، رفیعی محسن. بررسی نقش برنامه درسی پنهان در تقویت هوش اخلاقی دانش‌آموزان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (4) :95-116

URL: http://journalieaa.ir/article-1-234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660