دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (2043 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی مدل معادلات ساختاری صلاحیتهای حرفهای با تعهد سازمانی معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه شهرستان چابهار میباشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۱۲۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش برای نمونه گیری، از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه تعدیلشده صلاحیتهای حرفهای و پرسشنامه تعهد سازمانیاستفادهشده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ ۹۸/۰ و 0/76 ارزیابی شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد: ۱) وضعیت صلاحیتهای حرفهای دبیران دوره متوسطه شهرستان چابهار بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. ۲) وضعیت تعهد سازمانی دبیران مقطع متوسطه شهرستان چابهار بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. ۳) بین شاخص کلی صلاحیتهای حرفهای و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهرستان چابهار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ۴)صلاحیت های حرفه ای و از میان مولفه های آن صلاحیت فکری می تواند تعهد سازمانی دبیران را پیش بینی کند.
Qadri E, Balouch S, Pourkarimi J, Ezzati M. Structural Equation Model of Professional Competencies with Teachers' Organizational Commitment. MEO 2022; 11 (3) :13-28 URL: http://journalieaa.ir/article-1-284-fa.html
قدری اسماعیل، بلوچ سلیم، پورکریمی جواد، عزتی میترا. مدل معادلات ساختاری صلاحیتهای حرفهای با تعهد سازمانی معلمان. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1401; 11 (3) :13-28