[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 103-79 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مؤلفه های مدیریت ناب در آموزش و پرورش- تحقیق کیفی داده بنیاد
محرمعلی هاشمی ، جهانگیر یاری حاج عطالو* ، صادق ملکی آوارسین
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
چکیده:   (1724 مشاهده)
هدف این پژوهش واکاوی مؤلفه­‌های مدیریت ناب و تدوین مدل مناسب مدیریت ناب برای آموزش و پرورش ایران بود. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد با الگوی اشتراوس- کوربین استفاده شد و با روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه های نیمه ساختار یافته  با 11 نفر از نخبگان تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. به منظور اطمینان از روایی ابزار از مرور خبرگان و برای اطمینان از پایایی داده­ها از روش بازبینی نخبگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. پس از طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، نتایج تحلیل داده ها  حول الگوی پارادایمی در 37 مقوله شامل: ، موجبات علّی 7مقوله (معرفی و ترویج روشهای ناب، نقش متخصصان،) ، شرایط محیطی 8مقوله (جایگاه رهبران آموزشی محلی، همراهی قوانین و سیاستگذاران، ) عوامل زمینه­ای 9مقوله (ظرفیت قوانین و مقررات، همراهی بدنه اصلی سیستم،)، راهبردها 6مقوله (مهندسی مجدد در اقتصاد آموزش و پرورش، گزینش حرفه ای،) و پیامدها 7مقوله (تعالی آموزش و پرورش، رضایتمندی ذینفعان،)، قرار گرفتند. پس از تجزیه و تحلیل داده­ها، "ارزش آفرینی از طریق شناسایی و حذف حداکثری اتلاف ها" بعنوان پدیده اصلی شناسایی شد.
واژه‌های کلیدی: مدل مدیریت ناب، آموزش و پرورش، ارزش آفرینی، اتلاف
متن کامل [PDF 3338 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1400/3/30 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Alagaraja, M. and S. Thompson (2006). A Review of Lean Principles as Applied to the Education Environment. Proceedings of the 2006 ASEE Gulf-Southwest Annual Conference.
2. Alp, N. (2001). The lean transformation model for the education system. 29th Computers and Industrial Engineering Conference, Montréal.
3. Antony, J., et al. (2012). Lean Six Sigma for higher education institutions (HEIs). International Journal of Productivity and Performance Management. [DOI:10.1108/17410401211277165]
4. Antony, J., et al. (2015). A comparative study of Lean implementation in higher and further education institutions in the UK. International Journal of Quality & Reliability Management.
5. Antony, J., et al. (2015). Waste identification and elimination in HEIs: the role of Lean thinking. International Journal of Quality & Reliability Management.
6. Balzer William, K., et al. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management 32(9): 924-933. [DOI:10.1108/IJQRM-08-2014-0119]
7. Balzer, W. K., et al. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education. [DOI:10.1108/QAE-03-2015-0011]
8. Cano, M. and E. O'NEILL (2014). Lean Manufacturing: Can it be Applied Successfully within the Higher Education Sector? The International Conference" Quality and Dependability".
9. Cano, M., et al. (2016). A framework for implementing Lean operations management in the higher education sector. Toulon-Verona Conference" Excellence in Services".
10. Deshpande, M. (2020). Lean Model of Quality Management in Higher Education. Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies, IGI Global: 153-173. [DOI:10.4018/978-1-5225-9829-9.ch008]
11. Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. sage. [DOI:10.4135/9781529716641]
12. Ghavidel, Azam (2016). Lean management and its application in the world of education. Journal of Inclusive Management. 1, 1 (52-61). [in persian]
13. Gholami, somayeh., Et al. (2020). Identifying the factors affecting the difference between continuous and final grade scores in the 11th grade from the perspective of teachers and students: a mixed research study. Educational Measurement and Evaluation Studies 9 (28 # p00936):.[ Text in Persian]
14. Gholami, somayeh., Et al. (2020). Identifying the factors affecting the difference between continuous and final grade scores in the 11th grade from the perspective of teachers and students: a mixed research study. Educational Measurement and Evaluation Studies 9 (28 # p00936):.[ in Persian]
15. Grudowski, P. and M. Wiśniewska (2019). Lean management in higher education institutions. How to begin? Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska: 49-61. [DOI:10.29119/1641-3466.2019.137.4]
16. Höfer, S. and J. Naeve (2017). The application of lean management in higher education.
17. Hooshisadast, A., et al. (2018). Designing a lean university model for public universities (Case study: Farhangian Teacher Education University (FTEU)). Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 11(3): 132-141]in Persian]
18. Iman, Mohammad taghi (2013). Methodology of Qualitative Researches, Qom, Research Hozeh and University.[ in Persian]
19. Isaksson, R., et al. (2013). Lean higher education and lean research. 16th Toulon-Verona Conference; Faculty of Administration, University of Ljubljana, Slovenia; 29-30 August 2013.
20. Jafari, Parivash, Yazdani, Sohrab. (2008). Six Sigma and Lean Management Approaches in Education. Scientific Journal of Education and Evaluation (Quarterly), 1 (3), 7-40.[ in Persian]
21. Jahangiri, Abbas.(2016) Cases and extent of application of lean management techniques and tools in the Iranian health care system. Health Information Management, [S.l.], p. 681-704, [in Persian]
22. Jedynak, P. (2015). Lean management implementation: Determinant factors and experience. Jagiellonian Journal of Management 1(1): 51-64.
23. Kamkar, Zohreh, Abdollahi, Bijan, Zeinabadi, Hassan Reza, Abbasian, Hossein. (2019). Provide an integrated model of pure professional learning communities in school. Journal of School Administration, 7 (1), 147-162. [in Persian]
24. Kamp, P. (2017). The Lean Journey for Dutch Higher Education Institutions: a way to go?, University of Twente.
25. Kedem, Y. (2013). A CONCEPTUAL FRAMEWORK FOR APPLYING LEAN MANAGEMENT METHODOLOGY IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. .
26. Lahidji, B. and W. Tucker (2015). Lean Thinking in Higher Education: Using the Push-Pull Model for Online Graduate Courses Serving Mid-Career Professionals. Toulon-Verona Conference" Excellence in Services".
27. Martínez Sanahuja, S. (2020). Towards Lean Teaching: Non-Value-Added Issues in Education. Education Sciences 10(6): 160. [DOI:10.3390/educsci10060160]
28. Novak, S. (2005). The small manufacturer's toolkit: a guide to selecting the techniques and systems to help you win, CRC Pr [DOI:10.4324/9780203338353]
29. Odero, E. (2017). Lean thinking, value-creation processes, leadership, organizational culture and performance of universities: a conceptual analysis. Imperial Journal of Interdisciplinary Research 3(4): 353-386.
30. Pusca, D. and D. O. Northwood (2016). Can lean principles be applied to course design in engineering education? Global Journal of Engineering Education 18(3): 173-179.
31. Salimi, Qasim, Keshavarzi, Fahimeh, Heidari, Elham. (2015). Experimental study of the relationship between psychological empowerment and maturity of behavior of Shiraz Bargh students. Journal of New Approaches in Educational Administration, 5 (19), 1-22.[ in Persian]
32. Singh, J. (2020). Applying lean methodology to curriculum revision and internship placement process-a case study. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning. . [DOI:10.1108/JRIT-05-2019-0055]
33. Stone, K. B. (2012). Four decades of lean: a systematic literature review. International Journal of Lean Six Sigma. [DOI:10.1108/20401461211243702]
34. Thirkell, E. and I. Ashman (2014). Lean towards learning: connecting Lean Thinking and human resource management in UK higher education. The International Journal of Human Resource Management 25(21): 2957-2977. [DOI:10.1080/09585192.2014.948901]
35. Government Of The Islamic Republic of Iran (2020). www.dolat.ir/detail/332424 (99/06/26)
36. Isna (2019). www.isna.ir/news/07909 (98/01/21)
37. Isna (2020). www.isna.ir/news/21525 (99/05/2)
38. Ziskovsky, B. and J. Ziskovsky (2019). Optimizing Student Learning: A Lean Systems Approach to Improving K-12 Education, CRC Press. [DOI:10.4324/9780429447976]
39. Zivkosky, B. and J. Zivkosky (2007). Applying process improvement to K-12 education . Cambridge, MA: Lean Enterprise Education.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemi M, yari haj atalou J, malekiavarsin S. Analysis of Lean Management Components in Education – A Qualitative research method based on grounded theory. MEO 2021; 10 (3) :79-103
URL: http://journalieaa.ir/article-1-304-fa.html

هاشمی محرمعلی، یاری حاج عطالو جهانگیر، ملکی آوارسین صادق. واکاوی مؤلفه های مدیریت ناب در آموزش و پرورش- تحقیق کیفی داده بنیاد. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1400; 10 (3) :79-103

URL: http://journalieaa.ir/article-1-304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645