[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 53-33 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک اعضای هیئت‌علمی از حرفه‌ای‌گرایی در نظام آموزش عالی تربیت معلمان: یک مطالعه آمیخته
اسد حجازی* ، رضا ساعی مهربان
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (578 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی ادراک اعضای هیئت‌علمی از حرفه‌ای‌گرایی در نظام آموزش عالی تربیت معلمان بود. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها جزء تحقیقات آمیخته با طرح اکتشافی بود. مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به‌عنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات بخش کیفی و با کاربست روش نمونه‌گیری هدفمند، 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، متخصصان و اعضای هیئت‌علمی پردیس­های دانشگاه فرهنگیان، تا رسیدن به حد اشباع نظری در گردآوری داده‌ها، در پژوهش شرکت کردند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان به تعداد 900 نفر بودند که از بین آنها 269 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمع­آوری اطلاعات در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. درنهایت برای تجزیه‌وتحلیل داده­های به‌دست‌آمده در بخش کیفی از روش کدگذاری تحلیل مضمون، و برای تحلیل داده­های کمی از آزمون‌های آمار توصیفی و تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش به شکل نوآورانه‌ای نشان دادند چهار نوع تعهد ازجمله؛ تعهدات حرفه‌ای، تعهد سازمانی، تعهد به همکاران و تعهد به دانشجویان در زمینه حرفه­ای‌گرایی اعضای هیئت‌علمی در تربیت معلمان وجود دارند. در تعهدات حرفه‌ای شایستگی‌های ویژه ازجمله توجه به استراتژی‌های متنوع تدریس، قابلیت‌های فناورانه در فضای مجازی، قاعده‌مند ساختن آموزش نظری توأم با عمل، ارتقای اعتمادبه‌نفس حرفه‌ای در تولید علم ناب و بومی؛ در تعهد سازمانی در معرض بودن و توسعه چندوجهی ارتباطات با آموزش‌وپرورش و جامعه پیرامونی، وظیفه تابعیت از ارزش‌ها و قوانین دانشگاهی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش؛ در تعهدات به همکاران و دانشجومعلمان کمک به رشد فردی و گروهی، وظیفه یاددهی و یادگیری نیازهای غالب آموزش‌وپرورش و مورد توجه در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مهم‌ترین نشانه‌های حرفه‌ای بودن تشخیص داده شدند. همچنین نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که میزان KMO تأییدکننده کفایت نمونه‌گیری بوده و آزمون خی بارتلت نیز در سطح 001/0، معنادار به دست آمده است. همچنین حداقل بارهای عاملی در کل پرسشنامه 491/0 و حداکثر 868/0 بود، که از حداقل مورد قبول (30/0) بسیار بالاتر بودند. بر اساس نتایج حاصل‌شده، ارتباط دوجانبه میان هر دو مؤلفه (حرفه‌گرایی اعضای هیئت‌علمی و تربیت معلمان) به توسعه آموزش هوشمند و سرمایه انسانی توانمند در آموزش‌وپرورش منتهی می‌شود.
هدف از پژوهش حاضر بررسی ادراک اعضای هیئت‌علمی از حرفه‌ای‌گرایی در نظام آموزش عالی تربیت معلمان بود. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها جزء تحقیقات آمیخته با طرح اکتشافی بود. مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به‌عنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات بخش کیفی و با کاربست روش نمونه‌گیری هدفمند، 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، متخصصان و اعضای هیئت‌علمی پردیس­های دانشگاه فرهنگیان، تا رسیدن به حد اشباع نظری در گردآوری داده‌ها، در پژوهش شرکت کردند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان به تعداد 900 نفر بودند که از بین آنها 269 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمع­آوری اطلاعات در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. درنهایت برای تجزیه‌وتحلیل داده­های به‌دست‌آمده در بخش کیفی از روش کدگذاری تحلیل مضمون، و برای تحلیل داده­های کمی از آزمون‌های آمار توصیفی و تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش به شکل نوآورانه‌ای نشان دادند چهار نوع تعهد ازجمله؛ تعهدات حرفه‌ای، تعهد سازمانی، تعهد به همکاران و تعهد به دانشجویان در زمینه حرفه­ای‌گرایی اعضای هیئت‌علمی در تربیت معلمان وجود دارند. در تعهدات حرفه‌ای شایستگی‌های ویژه ازجمله توجه به استراتژی‌های متنوع تدریس، قابلیت‌های فناورانه در فضای مجازی، قاعده‌مند ساختن آموزش نظری توأم با عمل، ارتقای اعتمادبه‌نفس حرفه‌ای در تولید علم ناب و بومی؛ در تعهد سازمانی در معرض بودن و توسعه چندوجهی ارتباطات با آموزش‌وپرورش و جامعه پیرامونی، وظیفه تابعیت از ارزش‌ها و قوانین دانشگاهی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش؛ در تعهدات به همکاران و دانشجومعلمان کمک به رشد فردی و گروهی، وظیفه یاددهی و یادگیری نیازهای غالب آموزش‌وپرورش و مورد توجه در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مهم‌ترین نشانه‌های حرفه‌ای بودن تشخیص داده شدند. همچنین نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که میزان KMO تأییدکننده کفایت نمونه‌گیری بوده و آزمون خی بارتلت نیز در سطح 0/001، معنادار به دست آمده است. همچنین حداقل بارهای عاملی در کل پرسشنامه 0/491 و حداکثر 0/868 بود، که از حداقل مورد قبول (0/30) بسیار بالاتر بودند. بر اساس نتایج حاصل‌شده، ارتباط دوجانبه میان هر دو مؤلفه (حرفه‌گرایی اعضای هیئت‌علمی و تربیت معلمان) به توسعه آموزش هوشمند و سرمایه انسانی توانمند در آموزش‌وپرورش منتهی می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: اعضای هیئت‌علمی، تربیت معلمان، حرفه‌ای‌گرایی
متن کامل [PDF 593 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/9/7 | پذیرش: 1403/2/16
فهرست منابع
1. Abedini Baltork, M., & Karimi Mazidi, A. (2021). Investigating the mediating role of self-efficacy in relation to personality traits with the professional competencies of primary school teachers. Journal of Pouyesh in Education and Consultation, 15(15), 1-19. [In Persisn]
2.  Ahanchian, M., & Soleimani, E. (2017). The perception of faculty members on being professional in Iran's higher education system. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 23(2), 1-23. [In Persian]
3.  Akbarzadeh, Z., Fallah, V., & Rasoli, E. (2021). Perception of professors and new teachers from the dimensions of the neglected components of the educational sciences curriculum of Farhangian University. Educational Innovation, 20(1), 7-32. [In Persian]
4.  Ardalan, M., Soltanzadeh, V., & Beheshtirad, R. (2015). Evaluating the Role of Organizational Culture on Entrepreneurship. Higher Education Letter, 7(27), 11-34. [In Persian]
5.  Asadi Garmaroodi, A., & Sharifzadeh, A. (2012). Farhangian University, the peak of the fundamental transformation of education and training (establishment realism). Tehran: Borhan School Cultural Institute. [In Persian]
6.  Azizi, N. (2010). Professional Ethics in Higher Education; A Reflection on Strategy of Improvement of Ethical Standards in University Education. Journal of Strategy for Culture, 3(8-9), 173-201. [In Persian]
7.  Bonner, R. L., Neely, A. R., Stone, C. B., Lengnick-Hall, C. A., & Lengnick-Hall, M. L. (2022). Triaging your human capital: an integrative perspective on strategic human capital asset allocation. Management Research Review, 46(2), 467-482. [DOI:10.1108/MRR-12-2020-0735]
8.  Demirkasımoğlu, N. (2010). Defining "Teacher Professionalism" from different perspectives. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 2047-2051. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.444]
9.  Demirkasmoglu, N. (2010). Defining teacher professionalism from different prespective. Procedia - social and behavioral sciences, 9, 2047-2051. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.444]
10.  Diebolt, C., & Hippe, R. (2022). The long-run impact of human capital on innovation and economic growth in the regions of Europe. In Human Capital and Regional Development in Europe (pp. 85-115). Springer: Cham. [DOI:10.1007/978-3-030-90858-4_5]
11.  Drobne, S., Janež, P., Bogataj, M., & David, B. (2019). Taxation and revenues of central places as the regulator of available human resources in manufacturing - related to the bid rent curve. IFAC-PapersOnLine, 52(1), 2674-2679. [DOI:10.1016/j.ifacol.2019.11.611]
12.  Drummond-Young, M., Brown, B., Noesgaard, C., Lunyk-Child, O., Maich, N. M., Mines, C., & Linton, J. (2010). A comprehensive faculty development model for nursing education. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing, 26(3), 152-161. [DOI:10.1016/j.profnurs.2009.04.004]
13.  Edjtehadi, M., Ghorchian, N., Jaafari, P., & Shafizadeh, H. (2012). Identifying Dimensions and Components of Faculty Members Developments in Order to Present of A Conceptual Model. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 17(4), 21-46. [In Persian]
14.  Espinoza, O., González, L. E., McGinn, N., Sandoval, L., & Castillo, D. (2020). Should universities train teachers for employability or for effectiveness?. Teaching and Teacher Education, 88(3), 45-78. [DOI:10.1016/j.tate.2019.102960]
15.  Evans, L. (2015). Professionalism and professionals development: what these research fields look like today - and what tomorrow should bring. Hillary Place Papers, 2, 1-12.
16.  Faramarz Qaramelki, A. (2015). Ethics. Fourth edition. Tehran: Majnoon Publishing. [In Persian]
17.  Farasatkhah, M. (2009). University and higher education; Global perspectives and Iranian issues. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]
18.  Farhangian University Statutes. (2013). The joint work of the Ministry of Education and the Ministry of Science, Research and Technology, approved by the 704th meeting dated 06/10/2013, Supreme Council of Cultural Revolution. [In Persian]
19.  Feldman, K. A. (1998). Reflections on the Study of Effective College Teaching and Student Ratings: One Continuing Quest and Two Unresolved Issues. In J. C. Smart (Ed.), Higher Education: Handbook of Theory and Research, (pp. 35-74). New York: Agathon Press. [DOI:10.1007/978-94-011-3971-7_2]
20.  Gandolfo, A. (1997). Identifying Lurking Alligators: An Essay on the Ethical Dimensions of Faculty Development. Innovative Higher Education, 22(2), 22-25. [DOI:10.1023/A:1025197424284]
21.  Ghasemi, J., Hosseini, S. M., & Hedjazi, Y. (2009). Analysis of Strategies for Successful Implementation of University Outreach Services as Perceived by Faculty Members of Iranian Agricultural Colleges. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 15(2), 81-104. [In Persian]
22.  Ghorooneh, D., Mir Kamal, S. M., Bazargan, A., Kharazi, S. K. (2014). Conceptual framework of growth of faculty members in University of Tehran. Iranian higher education, 6(2), 52-82. [In Persian]
23.  Grant, M. R. (2005). Faculty Development in Community Colleges: A Model for Part-Time Faculty. To Improve The Academy, 23(1), 284-298. [DOI:10.1002/j.2334-4822.2004.tb00440.x]
24.  Gullat, D. (1997). Use of Faculty Development Activities to Improve the Effectiveness of U.S Institutions of Higher Education. Annual Meeting of the Professional and Organizational Development Network in Higher Education, U.S.A.
25.  Hasani, M. (2014). Developing a structural model for evaluation of faculty members Core Competencies in Urmia University (Using of Analytic Hierarchy Process. Career & organization counseling, 6(18), 55-75. [In Persian]
26.  Hashemabadi, M. (2018). Professional Ethics of Faculty Members Considering Professionalism. Barge Farhang, 2(2), 98-110. [In Persian]
27.  Hejazi, A. (2022). Identify the Goals and Activities of Desirable in Iranian Teacher Training Internship Curriculum. Bi-Quarterly Journal of Educational and Scholastic Studies, 11(1), 47-76. [In Persian]
28.  Jamshidi, L. (2007). Examining the growth of faculty members in a large public university and its continuous improvement path. Master's Thesis, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. [In Persian]
29.  Jennings, C.A., Barlar, A. D., & Bartling, C. A. (1991). Trends in Colleges' and universities' faculty development programs. Journal of Staff, Program, & Organization Development, 9, 147-154.
30.  Kabiri, M. (2019). Comparison of policies of primary school teachers' recruitment and education based on the students' learning. Educational Innovation, 17(4), 37-60. [In Persian]
31.  Kolsaker, A. (2008). Academic professionalism in the managerialist era: A study of English universities. Studies in Higher Education, 33(5), 513-525. [DOI:10.1080/03075070802372885]
32.  Kulophas, D., Ruengtrakul, A., & Wongwanich, S. (2016). The Relationships among Authentic Leadership, Teachers' Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: A Conceptual Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2554-2558. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.298]
33.  Maleki, H. (2012). Qualifications of the teaching profession. Tehran: Borhan School Cultural Institute. [In Persian]
34.  Marzban, Z. (2009). Investigating the necessity of establishing a faculty development center at Shahid Beheshti University. Master's thesis on adult education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University. [In Persian]
35.  Mayer, R. (2013). Invited Reaction: Cultivating Promoting-Solving Skills through problem-Based Approaches to professional Development. Human Resources Development Quarterly, 13(3), 243-261. [DOI:10.1002/hrdq.1029]
36.  Michael, J., Cliff, W., McFarland, J., Modell, H., & Wright, A. (2017). The core concepts of physiology: A new paradigm for teaching physiology. New York: Springer. [DOI:10.1007/978-1-4939-6909-8]
37.  Mohammad Shafi, M., Neyestani, M., & Mirshah Jafari, S. E. (2021). Improving the quality of teaching in technical and vocational higher education with an emphasis on employment creation and skill-oriented approach. Journal of Education and Learning Studies, 12(2). 23-46. [In Persian]
38.  Mousapour, N. (2019). Examining the experiences gained from the first internship in order to identify the strengths and weaknesses for the evaluation of the internship program at Farhangian University, research report. Tehran: Farhangian University. [In Persian]
39.  Nourshahi, N. (2014). Effective elements on professional development of faculty members and ways to improve it. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 20(3), 95-120. [In Persian]
40.  Pourkarimi, J. (2009). Designing a model for the development of academic faculty of Jahad institue. PhD's thesis. Tehran: Tarbiat Moalem University. [In Persian]
41.  Raouf, A. (2000). Global movement to improve teacher training. Tehran: Publications Research Institute of Education and Training. [In Persian]
42.  Resnik, D. B. (1983). The ethics of science. NY: Rout Ledge.
43.  Sarkararaei, M. (2009). Professional self-renewal of faculty members. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. [In Persian]
44.  Schuster, J. H. (1990). The Need for Fresh Approaches to Faculty Renewal. SanFrancisco: Jossey-Bass.
45.  Secretariat of the Supreme Council of Education. (2011). Document of the fundamental transformation of education. Tehran: Ministry of Education in cooperation with the Supreme Council of Cultural Revolution. [In Persian]
46.  Sharepour, M. (2009). Sociology of Education. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
47.  Su, H., & Wang, J. (2022). Professional Development of Teacher Trainers: The Role of Teaching Skills and Knowledge. Frontiers in psychology, 13, 943851. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.943851]
48.  Syryamkin, V., & Syryamkina, E. (2015). Technology Management as a tool of innovative strategy of education and cognitive management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 166, 468-471. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.12.556]
49.  Tan, O. S., Parsons, R. D., Hinson, S. L., & Sardou- Brown, D. (2013). Educational Psychology: A Fractioned- Researcher Approach (An Asian Edition). Singapore: Thomson.
50.  Toivanen, T., Komulainen, K., & Ruismki, H. (2011). Drama education and improvisation as a resource of teacher student's creativity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 12, 60-69. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.02.010]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejazi A, Saie Mehraban R. Faculty members' perception of professionalism in the higher education system of teacher training: a mixed study. MEO 2024; 13 (2) : 2
URL: http://journalieaa.ir/article-1-667-fa.html

حجازی اسد، ساعی مهربان رضا. ادراک اعضای هیئت‌علمی از حرفه‌ای‌گرایی در نظام آموزش عالی تربیت معلمان: یک مطالعه آمیخته. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (2) :33-53

URL: http://journalieaa.ir/article-1-667-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710