[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 119-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه‌ زیسته معلمان ابتدایی شاغل در کلاس‌های چندپایه: یک مطالعه پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی-تحلیلی
ناصر رزم طلب* ، مهدی معینی کیا
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1240 مشاهده)
آموزش چند پایه­ای به عنوان راه حلی برای نظام آموزشی در نظر گرفته شده است تا با فراهم کردن بستر دستیابی به آموزش پایه ها، رسیدن به آموزش برای همه میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین چالشهای معلمان ابتدایی در کلاسهای چند پایه ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی  و به روش پدیدار شناسی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و مدیر آموزگاران شاغل در کلاسهای چند پایه شهرستان سرعین تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1401-1402 در کلاسهای چند پایه مشغول به تدریس بودند. که از بین آنها 13 نفر به عنوان مشارکت کننده به شیوه هدفمند و در دسترس و تا رسیدن داد­ه­ها به اشباع انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند و با استفاده از تکنیک کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی و با نرم افزار 2020 MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار یافته های پژوهش با روش بررسی به وسیله مشارکت کنندگان مورد  تایید قرار گرفت. پاِیایی یافته ها نیز با استفاده از روش توافق بین دو کدگذار بررسی شد و عدد 81/0 محاسبه گردید که حاکی از پایایی مناسب یافته هاست  برای سنجش اعتبار صحت و دقت این روش  از روش ممیزی خبرگان استفاده شد. داده های جمع آوری شده در 3 بعد، 15 کد محوری و 42 کد باز دسته بندی شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، سه بعد برای چالش های معلمان ابتدایی در کلاسهای چند پایه شناسایی شد که عبارتند از : بعد چالش های محیط آموزشی (ضعف آموزشی معلم، کم تجربگی معلمان، ضعف دوره و کارگاه، محتوای زیاد کتابها، کمبود زمان آموزشی، نبود تکنولوژی آموزشی، کمبود فضا، فضای کلاسی، نرکیب نامناسب سن و جنس و ترکیب نامناسب بهره هوشی) بعد چالشهای فرایند آموزشی (چالشهای فرهنگی، مشکلا رفت و آمد)، بعد چالشهای ساختاری و مدیریتی (امور مالی و مدیریتی، امور مربوط به اولیا). مولفه ها و ابعاد شناسایی شده در کنار یکدیگر، مجموعه ای از چالشهای  معلمان کلاسهای چند پایه را نشان می دهد که می تواند مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش  در این حوزه قرار گیرد و در مقابله با اثرات منفی کلاسهای چند پایه مثل افت تحصیلی در مدارس موثر باشد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: چالش معلمان، کلاسهای چند پایه، کمبود زمان، کم تجربگی معلمان، تعدد پایه ها
متن کامل [PDF 721 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/9/30 | پذیرش: 1403/3/11
فهرست منابع
1. Abdulahi Asl, S. Zovar, T. Behari, P. and Delkhosh, Waqif (2021). Teachers' lived experiences of teaching in multi-grade classes, Teaching Research Quarterly, 10 (2). 112-143 [in Pershian]
2. Aghazadeh. M., and Fazli. R. (2010). Teaching Guide in Multi-Grade Classrooms. Ayizh Publications. [in Persian]
3. Ahadiyan, M., (2006). Introduction to Educational Technology. Tehran. AIJ Publications. . [in Persian]
4. Apeid. (1998). Multiple Class Teaching in primary Schools: A Methodological Guide. Bangkok. DC: Unesco Principal Regional Office for Asia and the Pacific.
5. Babapour Vajari, M; (2021). The effect of educational atmosphere of schools on students' learning from the point of view of environmental psychology. Second National Congress of Child and Adolescent Psychology (CCAP). 12-21. [in Persian]
6. Bashiri Hadadan, K; Mahmoudi, F; Rezapour, Y & Adib, Y, (2015). Describing the experiences and perceptions of teachers and experts on education in multi-grade classes of elementary school in rural areas of Kalibar. Scientific-Research Journal of Shahed Universit, 22 (7). 107-120. [in Persian]
7. Badakhshan Torughi, E; Soleimanpour omran, M; Fazli. R; (2023). Identification of factors affecting quality improvement of multigrade classes in Elementary Schools. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 16 (4). 147-172. [in Persian]
8. Badri, R.; Mahmoudi, F; Imanzadeh, A and Adib, Yusuf (2021). Teachers' lived experiences of the harms and challenges of the curriculum of multi-level elementary school classes (a phenomenological study). Scientific Quarterly Journal of Teaching and Research, 9 (1). 153-135. [in Persian]
9. Crawford, M.-L., & van den Brook, M.-L. (2022). The experiences of multigrade teachers in Canada: A qualitative study. Early Childhood Education Journal, 50(6), 761-772.
10. Brown, B. A. (2010). Multigrade Teaching: A Review of Issues, Trends and Practices. Implications for Teacher Education in South Africa. East London: University of Fort Hare
11. Ebrahimi, S; (2022). Systematic review of multigrade classrooms studies. Research in Curriculum planning. 18 (2). 101-131. [in Persian]
12. Ezzati. Kh. (2020). A study of teaching methods and strategies in multi-grade classes with emphasis on self-directed learning method. Quarterly Journal of Management Research in the Islamic World: 2 (2). 61-90. [in Persian]
13. Gayseri, Sharifa (2010). Understanding the issues and problems of teachers of rural multi-level classes in Karani region from the point of view of managers and teachers in the academic year 1379-1380. Research project report. Research Council of Kurdistan Education Organization. [in Pesian]
14. Hajipour Abaei, N; Ashk, A.R; Barsempour & R; Mehni. O; (2022). Identifying Job Challenges of Rural School Principals: A Phenomenological Study. Scientific journal of applied educational leadership. 2 (2), 1-13. [in Persian]
15. Hamza Lo, Z; (2017). Planning for multi-grade classes (based on the topics of Farhangian University). University research publications. Tehran [in persian]
16. Heydari, SH; Avari, S; (2022). The most appropriate teaching strategies in multi-grade classes with emphasis on constructivism theory. Research quarterly in multi-grade and integrated classes. 2 (1). 1-20. [in Persian]
17. Imanzadeh, A.; Adib, Y (2021). Teachers' lived experiences of the harms and challenges of the curriculum of multi-grade classes in elementary school (a phenomenological study). Scientific Quarterly Journal of Teaching and Research, 9 (1). 153-135. [in Persian]
18. Inan, B. (2014). A cross-cultural understanding of the characteristics of a good teacher. The Anthropologist, 18(2),427-432. [DOI:10.1080/09720073.2014.11891561]
19. Kim, H.-R., Shin, H.-Y., & Park, S.-H. (2023). Challenges of teaching in multigrade classrooms from teachers' perspectives: A qualitative study. International Journal of Education, 15(1), 1-16.
20. Lin, T.-K., Zhang, W.-F., & Chen, H.-C. (2021). Challenges of teaching in multigrade classrooms from teachers' perspectives: An intercultural study. International Journal of Education, 14(2), 1-15.
21. Mirshafi Langari, Daud (2015). A special situation called multi-grade (teaching method in multi-grade class in elementary school). growth of thought Tehran [in Persian]
22. Moradi, A & Kordlou, M; (2021). Phenomenology of teachers' experiences of Training injuries In multi-grade rural classes in Kermanshah and strategies to improve the quality of education in them. Research quarterly in multi-grade and integrated classes, 1 (1). 1-10. [in Persian]
23. Mortazavizadeh, S.H & Hassani, M; (2021). Analyze Novice Teachers' Experiences of Teaching Challenges in Multigrade Classrooms. New Educational Approaches, 16 (1). 115-140. [in Persian]
24. Mulaudzi, M. S. (2016). Challenges Experienced by Teachers of Multi-Grade Classes in Primary Schools at nzhelele East Circuit. MEd diss., University of South Africa, Pretoria.
25. Nawab, A., & Baig, S. R. (2011). The possibilities and challenges of multigrade teaching in rural Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 2(15), 166-172.
26. Okamoto. Y. (2020). Opportunities and Challenges in Multigrade Teaching Using Direct and Indirect Teaching Methods with Zurashi and Watari Approaches in the Philippines: Kagay-Anon Ria Schools Experiences (SSRN Scholarly Paper No. ID 3652738). Social Science Research Network. Rochester. NY. [DOI:10.2139/ssrn.3652738]
27. Patton, Michael Quiin, (2002), "Qualitative research & Evaluation", Sage publication.
28. Pourmand, R; Norozi, E; Zarei zavaraki, E & Delavar, A; (2017). Investigating the Effect of the group Teaching Method on Simultaneous Learning of Common Topics with Different Complexity Levels on Students Learning in Multigrade Classes. Journal of Research in Teaching, 5 (3). 23-37. [in Persian]
29. Ramrathan, L., & Mzimela, J.(2016). Teaching reding in a multi-grade class: Teachers' adaptive skill and teacher agency in teaching across grade R and grade 1. South African Journal of Childhood Education, 6(2), 1-8 [DOI:10.4102/sajce.v6i2.448]
30. Razmtallab, N; (2021).Investigating the barriers to the use of educational technology in the education process from the perspective of teachers in Sareyn city during the academic year 1399-1400. Scientific journal of applied educational leadership. Visible in https://ael.uma.ac.ir/article_1551.html. [in Persian]
31. Shamsi, Irfan and Eftekhari, Hojjat. (2019). multi-level classes; Challenges, shortcomings, solutions, the first national conference of applied research in education and training processes, Minab. [in Persian]
32. Samadian. S. (2008). Comparing the educational status of multi-grade classes with singlegrade classes. Research project report. East Azerbaijan Education Organization. [in Persian]
33. Simonsen, B., & Myers, D. (2015). Class wide positive behavior interventions and supports: A guide to proactive classroom management. New York, NY: The Guilford Press. [in Persian]
34. Soleimanpour Imran, m. and Fazli, R. (2022). Identifying factors affecting the quality of multi-grade classes in elementary school. Educational Leadership and Management Quarterly, 16 (4). 147-173. [in Persian]
35. Vafaifar afaifar, G; Qaderi, M & Maleki Avarsin. S; (2022). Study of aspects and factors for qualitative-descriptive assessment for multi-base classes I elementary school perspective of aims and approaches. journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 3 (1). 292-302. [in Persian] [DOI:10.61838/kman.jayps.3.1.24]
36. Vahdani Asadi, M & Eskandari, H; (2023). Teaching and Learning in Multi-grade Classrooms: Challenges and Opportunities. Journal of Theory & Practice in Curriculum, 20 (10). 45-84. [in Persian]
37. Varela, D. G., & Maxwell, G. M. (2015). Effectiveness of teacher training: Voices of teachers serving high-needs populations of students. Journal of Case Studies in Education, 7(1), 1-14.
38. Zavvar, T; Abdollahi Asl, S; bahari, P; Delkhosh, V; (2022). Lived Experience of Teachers From Teaching Multi-Grade Classrooms, Journal of Research in Teaching. 10 (2). 112-143. [in Persian]
39. Zoofan, Sh; (2016). Application of new technologies in education. Publications: Samt. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razmtallab N, Moeinikia M. The Lived Experiences of Primary School Teachers Working in Multigrade Classrooms: A Phenomenological Study with a Descriptive-Analytical Approach. MEO 2024; 13 (2) : 5
URL: http://journalieaa.ir/article-1-678-fa.html

رزم طلب ناصر، معینی کیا مهدی. تجربه‌ زیسته معلمان ابتدایی شاغل در کلاس‌های چندپایه: یک مطالعه پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی-تحلیلی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1403; 13 (2) :89-119

URL: http://journalieaa.ir/article-1-678-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 4-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710